Napok óta, mit napok óta, inkább
hetek, sőt hónapok óta szinte a kertemben élek. Boldogít, megnyugtat, közben állandó
tevékenységre ösztökél, s ha mégis távoznom kell néha, mert dolgaim másfelé
szólítanak, hív és igencsak sürget, mint szerelmes, aki már ágyba bújt, s nem
győzi várni kedvesét.
Megkurtítja az éjszakáimat is, pedig
igen jó alvó vagyok egyébként, sőt szenvedélyes alvó, aki úgy véli, az alvás
nem veszteség, sőt… Nyereség testnek és léleknek, s benne az álom a lélek
tudattalan mélyére nyíló, titokzatos kapu.
Már a télből is tavasz nyílt ki idén,
így a kert vonzása is korán kezdődött, vagy inkább meg sem szűnt. Februárban
néhány orgonavessző kivirágzott nálunk, s azóta végem. A kertem friss
szerelemmel megétetett, azzal a fajtával, mely erősebb a halálnál is, nem
tehetek ellene semmit sem, beleolvadok és átlényegülök, mámorosan kertemmé
válok magam is.
Keveset írok azóta, s néha furdal a
lelkiismeret, aztán legyintek, s röpülök megint ki, mert, mert… mert nem
tehetek mást. Ma azonban elhatároztam, hogy gondolatfoszlányaimat mégiscsak
megőrzöm, leírom hát sebtében, s majd később, ha lázam csillapítja az ősz vagy
a tél, újra írok majd. Továbbgondolom, továbbírom holnap, amit a lázas ma
terem. És nem akarom, hogy felejtsetek. Nem én. Na hát lássuk akkor!
Aki képtelen a szenvedésre, az az együttérzésre is képtelen.
A kereszténységhez nem az örök élet
reménye vonzott. Sőt, még abban sem vagyok biztos, hogy egy identitás számára
„jó” lehet, ha örökké élhet. Az identitást ugyanis jellemzői behatárolják,
elválasztják a többitől, hiszen éppen mássága
által személyiség. A másság pedig mindig elválaszt, mert egyediséget is jelent,
az egyediség pedig mindig konfliktusok hordozója, és hordozója a magányosságnak,
a magányosságban pedig jelen van a szenvedés csírája.
Az örök élet az egyéniség számára egyet jelentene az örök
szenvedéssel, ami pedig nem más, mint a pokol.
Az identitásnak el kell halnia, meg
kell halnia, mint az elvetett magnak, hogy valami mássá legyen, ami örök, és
ami nem hordja magában az örök szenvedés elkerülhetetlen lehetőségét. Ez a más csupán Isten lehet.
De véleményem szerint ez egyben azt is
jelenti, hogy az örök életben az egyén elveszti minden jellemzőjét, tehát identitása
megszűnik, és beleolvad a numinózumba. Új minőséggé válik, azaz attól fogva már
isteni életet él.
Itt azonban meg kell állnom, mert a
magányos Istent én szenvedő Istennek hiszem, sőt, úgy vélem, ha az Isten
képtelen lett volna a szenvedésre, ha magányát képes lett volna elviselni,
sohasem teremtett volna valami tőle különbözőt, egyben hozzá hasonlót, sohasem
teremtett volna embert. Én nem tudnám szeretni azt az Istent, aki képtelen a
szenvedésre, mert, aki képtelen a szenvedésre, az az együttérzésre is képtelen.
A keresztényéghez éppen a szenvedő
Isten vonzott, a keresztre feszített Isten-ember. Megnyugtatott, mert az
üzente, hogy nem vagyok egyedül a fájdalomban. Úgy szoktam mondani, hogy:
miközben átéltem a gyötrelmeket, a fájdalom fölé emelt. Ezért nem haltam bele
az életbe.
***
Nehezen
születik meg bennünk a megértés, rengeteg fájdalomba kerül, sok időbe telik.
Pontosabban az idő egyenesen arányos a „beengedett” fájdalommal. Mert elbarikádozhatod magad ideig-óráig, én
is megpróbáltam, nem is egyszer. Eleinte jó volt, aztán észrevettem, hogy
üresedem, száradok. Mindjárt török, porladok. Halódom. Noha látszólag virultam.
Nevettem, zabáltam, szeretkeztem. (Repdeső, csak jól lét.) Jól nézel ki –
mondogatták. Csak én tudtam egyedül az igazságot. Éreztem a veszélyt, mégis
végeérhetetlen boldog időkért könyörögtem balga imákban. Még, még, még! Hogy ne
érezzem, hiába zabálok, mégis üres maradok. Szűköltem, ha arra gondoltam, hogy
hamarosan vége lesz. Mert véget ér, és kezdődik egy új, mert az a jó. Mert a
Kegyelem így működik. Nincs apelláta. Kezdődik egy másik fejezet, a megtöretés
napjai. Össze kell töretni és újjá kell formálódni. Enélkül, fájdalom nélkül
csak torzó maradsz. Mennyire féltem az újraformálódástól! Túlélem-e vagy sem? Eddig túléltem.
Túléltem
azt is, amikor szegény Zoli teljes elborultságában, egy paranoid-skizofrén
rohamban fojtogatott. Aztán túléltem éjszakai menekülésemet, gyalogutamat
Érdtől Budapestig. Túléltem a zárt osztályt húszas éveimben, és ami sokkal
nehezebb volt, túléltem mások szenvedését és halálát. Ezek mind a Kegyelem
mozdulási volt – csak most értettem meg túl a hatvanon.
A
„minden egy” sejtése/felismerése/tudata engem ujjongó örömmel tölt el.
(Pontosabb: engem ez tölt el ujjongó örömmel.) Nevezd kábítószernek. Az
összevisszaság látszata mögött szép, isteni
- nekem azt (is) jelenti: megronthatatlan, mert tőlünk,
cselekedeteinktől független - rend lakik. A Mandelbrot fraktálok is ezt
bizonyították számomra. Meg akarok kapaszkodni valamiféle transzcendentális
(filozófia-meditatív) rendben. Szükségem van rá. Különösen a fájdalom korában,
a Fazekas korongján.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése