1. Domus mea
Arra eszmélt, hogy
nem kezdődött el a nyolcadik korszak. Az első hét lezárult, ebben biztos volt,
de hogy mi történt azalatt, arra nem emlékezett, csak egyben volt bizonyos,
hogy hét egységnyi... történt. Pontosan hét. Hét szelet tér-idő, akár hét
taktus. A taktusokban magas és mély hangok ölelkeztek, hatalmas erővel zengtek,
hogy azután tompán, súlyosan lehulljanak. Végül a csaknem súlytalanok töltötték
meg a teret és időt. A ritmus hol feszes volt, pergő, egyre gyorsuló, majd
elfáradt, csendesedett, elhalkult. Csend. Végtelen csend. Aztán mégis, mégis,
váratlanul, finom rezgéssel megszólalt a következő hang – micsoda
megkönnyebbülés! – felszúrta a csend burkát, behatolt, birtokba vette, aztán
újra magas és mély, súlyos és súlytalan, erős és gyenge. Minden elölről kezdődött.
Ez valamiféle rend volt, ebbe bele lehetett kapaszkodni. Most azonban vége. Érezte,
hogy nincs tovább. Nem kezdődött el a nyolcadik ciklus.
Végessége képtelen
tapasztalatába belefonódott valami oda nem illő, monoton zaj is, kínzó és
felesleges, hogy akarta is, meg nem is ezt az egészet. Ki tudja hogyan, de ő is
belekerült ebbe az érthetetlen, zavaros dologba, akár egy áldozat, akár egy
tömegszerencsétlenség ártatlan áldozata, egy szemtanú, aki éppen arra járt,
odament nézelődni, hogy mi is történik valójában, s akkor egyszerre maga is
benne volt a közepében. Valahogy így lehetett. Talán.
Mert
vissza-visszatért egy másik gondolat is, és szúrta, mint egy betokosodott
szálka, hogy nem volt, dehogy volt véletlen! Valamikor tudta, mit tesz és
miért, és teljes akaratával igent mondott minderre. Hát lehetséges, hogy maga
döntött így, sorsának önmaga volt a kovácsa? Ó, ha az elején tudta volna! De nem!
Valaki rávehette valahogyan ― de kár, hogy elfelejtette, ki volt az ―, hogy
részt vegyen ebben az ostoba, szégyenletes játékban, ebben a végzetes
játszmában. Nyilvánvalóan rászedték, becsapták.
De már ez sem
számít. Ami egykor tudás volt egyetlen tényre zsugorodott: érezte, széthullik,
megsemmisül. Eleinte küzdött ellene, megpróbálta felszítani az életösztönét, ám
egyre kisebb sikerrel. Belefáradt, el akarta engedni az egészet,
visszahullani a tudattalan boldogságba. Legyen vége mielőbb! Hiszen éppen a
küzdelem volt, a kilátástalan küzdelem, már csírájában megfertőzve a kudarccal,
amitől szabadulni akart, meg hogy mindig egyedül kellett döntenie. Egyedül,
egyedül, egyedül. Ennek a terhe egyre elviselhetetlenebbé vált. És mintha
mindig rosszul döntött volna. Rosszul, rosszul, rosszul. Szerencsétlen,
szánalmas alak. Gyűlölte magát.
Amikor megpróbálta
felidézni azokat a történéseket, melyekből ezek az érzések fakadtak, zűrzavaros
eseményhalmazba gabalyodott, melyben nyilvánvalóan keveredtek az idősíkok.
Ismeretlen helyszíneken idegen figurák, érthetetlen események rejtélyes
szereplői tűntek fel, majd enyésztek el. Tudta, hogy egy volt közülük, de így
utólag, még önmagát sem ismerte fel, akár egy nyomasztó álomban. Gyötrődve
emlékezni próbált, mi volt azelőtt, mi történt azelőtt, hogy értelmezze, hogy
megértse végre az elmúlt hét időszakot. Akkor talán megértené, hogy neki, mi
köze van ehhez az egészhez. Amikor erre gondolt, dühöt érzett, néha gyűlöletet,
de nem volt egy másik, valaki, akire dühös lehetett volna, akit gyűlölhetett
volna, így haragja önmaga ellen fordult. Minden hiába! Egyedül volt a
kérdéseivel, a gondolataival, és nem jött válasz.
A létezés tele volt
kérdésekkel, a létezés maga volt a kérdés, melyre sohasem érkezett válasz.
Pedig az volt az egyetlen dolog, amit még fontosnak tartott: megérteni. Hogy
miért, miért, miért! De hiába. Az események – ha valóban voltak események, mert
lehet, hogy csak álom volt minden, az ő zavaros, megfoghatatlan álma, kusza és
rémisztő – egy fénytelen lyukba hullottak. Azután mégis betört pislákoló
tudatába egy újabb kép, villámlásszerűen, de olyan elevenséggel, hogy
belerendült. Jaj, jaj, jaj! A fenti valóságban érezte magát, amelyről akkor azt
hitte, az egyetlen, az egész létezést betöltő, egyetlen valóság, és fel sem
ötlött benne, hogy valaha véget érhet. A végesség tudata akkor még meg sem
érintette. Csak a jelen létezett. Fároszra emlékezett a legtisztábban. Talán ő
volt az egyetlen, aki megsejtett valamit az elkerülhetetlen változásból, mert a
hangjában megjelent egy új, addig sohasem érzékelt szín. Mindenki észrevette.
Az örök jelen beleremegett. Igen.
Zeráf feledte
gyötrelmét, mert felfedezett valamit, ami a többi elképesztő eseménynek is
magyarázata lehetett. Rájött, az volt a végtelen időnek az a kitüntetett
pontja, melytől a változás elkezdődött. Igen. Úgy van.
A kar első énekese éppen úgy énekelt, ahogyan máskor, ám amikor az offertóriumban néhány taktusnyi szünet után ismét belépett – a hangja gyöngyöző volt, áradó és mély, eleven és telt, vibráló és mégis nyugodt, csaknem teljes mindazzal a szépséggel, amit egy hang befogadhat és továbbadhat, de nem, mégsem volt olyan hibátlan, mint annak előtte. Senki sem tudta volna megmondani, mikor veszítette el a legszebb hang a tökéletességét, vagy miben állt az a hiányosság, amelyet mindannyian észrevettek.
A kar első énekese éppen úgy énekelt, ahogyan máskor, ám amikor az offertóriumban néhány taktusnyi szünet után ismét belépett – a hangja gyöngyöző volt, áradó és mély, eleven és telt, vibráló és mégis nyugodt, csaknem teljes mindazzal a szépséggel, amit egy hang befogadhat és továbbadhat, de nem, mégsem volt olyan hibátlan, mint annak előtte. Senki sem tudta volna megmondani, mikor veszítette el a legszebb hang a tökéletességét, vagy miben állt az a hiányosság, amelyet mindannyian észrevettek.
Fárosz megsejtette
az elkerülhetetlent, és félt.
Hogyhogy félt? A
szóban volt valami, ami ismét elvonta a gondolatait a nagy felfedezésről, és
visszaterelte mindarra az érthetetlen és sötét dologra, ami azóta történt.
Sötét? Érthetetlen? Ezek is idegen és fenyegető szavak. Szörnyű szavak, mert
természetük kettős. Egyszerre voltak ismeretlenek és ismerősök, fényesek, mert
leírták létező dolgok természetét, és sötétek, mert ezek a dolgok önmagukban
voltak sötétek és fenyegetők. Nem ilyen gondolatokra vágyott. Ezek ahelyett,
hogy kapaszkodót jelentettek volna, inkább ingoványos talajra vitték, növelték
sűrűsödő félelemét. Nem! Ezek idegen gondolatok, idegen gondolatok formálta,
ellenséges szavak. Vagy a szavak formálták a gondolatokat? És különben is,
régen nem volt szükség a szavakra. Anélkül is értették egymást. És most sem
kellenek, nincs szükség rájuk.
Pislákoló tudatának
kaotikus maradékában csupán magánya szolgált bizonyossággal. Egyedül van.
Egyedül. Tökéletesen birtokba vette ezt a szót. Megélte a maga teljességében.
Beterítette a félelem újabb hulláma, és azzal fenyegette, hogy erejének maradék
morzsáit is elnyeli. Megértette, hogy valami a létét fenyegeti, hogy a kívánt,
és mégis rettegett vég nagyon közel, és döntenie kell arról, hogy
odaadja-e magát ennek a valaminek, vagy... Mi az, hogy vége? És hogyan lehet
vége, ha nincs idő? Majd ismét Fárosz jutott az eszébe, és utoljára hallott
éneke.
Mintha Fárosz tudata
hirtelen beléköltözött volna, és ettől egyszerre kevésbé érezte magát
magányosnak, de egyben Fárosz akkori sejtelme és szorongása is beléköltözött.
Igen, éppen abban a pillanatban, amikor az ária ívét megkoronázta volna a
tremoló, amikor az öröm már nem volt fokozható, a közös boldogság csúcspontján,
éppen akkor gondolt Fárosz az elkerülhetetlen zuhanásra, és a megálló, majd
újra induló időre. A szerencsétlenségre, amely mindannyiukat elérte.
Tisztán emlékezett a
dallamra, a kíséretre, a hangszerekre egyenként és a szólamokra, a többiek
hangjára, a kórusra, melyben sugárnyalábként egybefonódott, mégis kivehető, s gyönyörűséges
volt mindegyik énekes hangja. Öntudatlan boldogságban éltek, de Fárosz éneke
felsértette ezt az öntudatlanságot, a boldogságot, és... a halhatatlanságot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése