Fájdalom nélkül csak torzó maradsz…
Nehezen
születik meg bennünk a megértés, rengeteg fájdalomba kerül, sok időbe telik.
Pontosabban az idő egyenesen arányos a „beengedett” fájdalommal. Mert elbarikádozhatod magad ideig-óráig, én
is megpróbáltam, nem is egyszer. Eleinte jó volt, aztán észrevettem, hogy
üresedem, száradok. Mindjárt török, porladok. Halódom. Noha látszólag virultam.
Nevettem, zabáltam, szeretkeztem. (Repdeső, csak jól lét.) Jól nézel ki –
mondogatták. Csak én tudtam egyedül az igazságot. Éreztem a veszélyt, mégis
végeérhetetlen boldog időkért könyörögtem balga imákban. Még, még, még! Hogy ne
érezzem, hiába zabálok, mégis üres maradok. Szűköltem, ha arra gondoltam, hogy
hamarosan vége lesz. Mert véget ér, és kezdődik egy új, mert az a jó. Mert a
Kegyelem így működik. Nincs apelláta. Kezdődik egy másik fejezet, a megtöretés
napjai. Össze kell töretni és újjá kell formálódni. Enélkül, fájdalom nélkül
csak torzó maradsz. Mennyire féltem az újraformálódástól! Túlélem-e vagy sem? Eddig túléltem.
Túléltem
azt is, amikor szegény Zoli teljes elborultságában, egy paranoid-skizifrén
rohamban fojtogatott. Aztán túléltem éjszakai menekülésemet, gyalogutamat
Érdtől Budapestig. Túléltem a zárt osztályt húszas éveimben, és ami sokkal
nehezebb volt, túléltem mások szenvedését és halálát. Ezek mind a Kegyelem
mozdulási volt – csak most értettem meg túl a hatvanon.
A
„minden egy” sejtése/felismerése/tudata engem ujjongó örömmel tölt el.
(Pontosabban: engem ez tölt el ujjongó örömmel.) Nevezd kábítószernek. Az
összevisszaság látszata mögött szép, isteni
- nekem azt (is) jelenti: megronthatatlan, mert tőlünk,
cselekedeteinktől független - rend lakik. A Mandelbrot fraktálok is ezt
bizonyították számomra. Meg akarok kapaszkodni valamiféle transzcendentális
(filozófia-meditativ) rendben. Szükségem van rá. Különösen a fájdalom korában,
a Fazekas korongján.
Ki tudhat a végtelenről, ki ismerheti? - Gondolatok szomjúság idején
Minden iható képes a szomjamat oltani, más verse
ugyanúgy vagy jobban, mint a magamé, zene, kép, még az üres tér is, amit
azonnal betöltök, mert számomra az az alkotás tere, éppen úgy, ahogy mondjuk a
kertem vagy egy üres Word dokumentum,
és sorolhatnám...– aztán mindez nyomban új szomjúságot kelt. De nem éppen ez a
„normális”? Mert valami nincs sehol... ha érezzük, ha nem. Ideig-óráig
betölthető ez a valami valamivel, valakivel, de a végső ürességből minden
hiánykitöltő próbálkozás kipereg – előbb vagy utóbb.
Minden (majdnem) minden érdekel. Ami nagy
ajándékom, abból fakad nagy hiányom. Szomjasan betelni nem tudok, pedig minden,
(szinte) minden azzal kísért, ha megiszom, nem szomjazom többé. Nem
panaszkodom, csak megállapítom, hogy így van, sőt, terhemet/hibámat/vétkemet
senkiével el nem cserélném. Így élek szomjasan valamiféle fájdalmas
boldogságban, szorongásban/félelemben, reménységben/hitben/hitetlenségben -
csaknem betelten, örök kielégületlenségben.
A dolgok (általában) engednek nekem, rám nyílnak,
felkínálják, odaadják magukat, leplezetlenül jelzik: hogy szükségük van rám,
nélkülem valójában nem is léteznének. Mert nincs semmi, vagy csupán a SEMMI
van, ha nincs, aki tudomásul venné a létezőt. Ami van, tőlünk, általunk van a
végesben, attól, hogy mi (véges létezők) tudunk róluk. Ettől vagyunk aktív
részesei a teremtésnek.
Ahány tudat, annyi valóság, annyi teremtés és
újrateremtés és annyi halál és végső megsemmisülés. Ami a végtelenben
van/létezik, számunkra felfoghatatlan, hiába a filozófikus-tudományos játékok,
elméletek, fikciók, ezen a véges elme mindig kicsorbul.
Ki tudhat a végtelenről, ki ismerheti? Az én
válaszom nem a senki, hanem a végtelen létező. Ami végtelen csak a
VÉGTELEN(tudat)TŐL VAN vagyis
létezik. Én ezért (is) mondom: nem mi találtuk ki az Istent, csak azt, hogy
milyen. És valljuk be, ez a lényeg, hogy milyen. Személytelen, akár a végtelen
anyag/energia vagy személyes.
De igen, igazad van. Mégis mi (is) teremtjük, mert
ahány tudat, annyiféle teremtés, annyiféle Isten. Az (enyém) engedékeny Isten
végtelen humorral válaszol istenalkotásainkra. Máskor kegyetlenül. Erről nem
veszek tudomást. Jónak mondom. Te vagy a szeretet – emlékeztetem és biztosítom
változatlan szeretetemről, arról, hogy tudom, velem örül, velem szenved.
Felismerem benne az énem részét, de a tőlem különböző ismeretlen/ismerős
végtelent is. Ölembe veszem. Azt súgom neki: minden egy, te is tudod. Szóval én
és te... Beszélgetünk, megbocsátunk egymásnak. – Tégy bele kakukkfüvet, még
jobb lesz, meglátod... ezt súgja finom gőzeim fölött. S én intek: – Jaj, éppen
erre gondoltam én is... Éjszakai páni félelemben őt hívom.
Számomra nem lehet másképp!
(Hogy is merek neked a kimondhatatlanról beszélni?
Nem is tudom... valami feloldoz a beszélgetésünkben, lepattintja ólomzáram,
leoldja a szorongásaimat, még a képtelenség tudatát is, hogy csaknem
reménytelen...de mégis megkísérlem... és ez jó. Nem a különbözőséged, nem a
hasonlatosságod, nem a hitetlenséged, nem az érzékenységed, nem a
sebezhetőséged, nem az intellektusod és nem a ... szomjúságod – de ezek is,
mert mindezek belülről ismerősök. Még nem tudom, hogy mi oldja fel gátlásaimat.
Talán nem is lényeges.)
Az én mulasztásérzésem többek között abból ered...
szóval, az a ló vagyok, akit időnként feltétlenül ösztökélni kell. Különben
megáll a dűlőn akácvirágot zabálni, letér a jó útról, a rövidebbet, a lejtőset
választja, ha az nem is visz hazafelé. De ez csak a ló egyik oldala... van több
is...
Mert a szorongás útjai kifürkészhetetlenek - így
van, igen, nagyon ravasz, körmönfont, kegyetlen, de a hétköznapiságot tényleg
nem szereti, ezt tapasztaltam én is. S még valamit: mások ügyeiben, ha
eljártam, ha segítettem, ha sikerült szorongó/félő, rettegő magamat kilöknöm a
belső színpadról, s oda egy másik szereplőt állítanom főszerepben, akkor
meglapult, csaknem visszavonult. Ez a nyugalom egyetlen útja. Magadat
elfelejteni a másik kedvéért.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése