Eszelősen
siettetjük,
pergetjük a napokat, teendőt, teendőre, eseményt eseményre halmozunk, közben a
forgás súrlódóerői elégetik a napjainkat, és csak a valódi történéseket elfedő
hamu marad mögöttünk. Ez aztán befullasztja a csíraörömöket, így sose kelnek
ki, de elfedi a fájdalmakat is, hogy fel ne fedezzük, meg ne éljük azokat.
Mindkettő veszteség.
Az idő
engedelmeskedik siettetésünknek, azért gyorsul. Azt hiszem, azért e nagy
iparkodás, mert félünk. Nem akarunk gondolkodni, szembesülni, látni.
Tulajdonképpen félünk élni, és félünk az elmúlástól is.
Az idő
lassan szövetségesemmé válik. Látom, ahogyan megérleli a dolgokat, értésre
jutok, vagy ahhoz legalább közel, ebben és abban. Már régen nem haragszom rá.
Talán, azért mert legnagyobb fájdalmaimat is feldarálta, és a kegyelem mostanság
nagy leckét nem adott fel nekem. Majd ezután. Tudom, hogy eljönnek az újabb
próbák, ezért néha összeszorul a szívem. Azok mindig lassan múlnak! De múlnak. Meggyőződésem,
hogy nem hiába múlatjuk az időt. Hogy mindennek van értelme, célja.
Ha elhinnétek
időfutamosok, lassítanátok!
Magam
választotta, közel nyolc évig tartó remeteségemben hogy mégis megmaradtam, hogy
nem váltam morózus, önző emberkerülővé, azt elsősorban a zenének köszönhetem.
Gitároztam, énekeltem, táncoltam. Nem ritkán félnapokon át. Gyakran sírtam is
ilyenkor, de nem boldogtalanságomban, hanem mert feloldódtam a zenében, és
érzéseim zabolátlanul túlcsordultak. Ma már
nem vagyok egyedül. Egy másik lény rezdüléseit figyelem éjjel és nappal, mert
fontosabb nekem, mint a magaméi. Boldog vagyok - amennyire földi lény boldog
lehet.
Írásod
eszembe juttatta, hogy már évek óta nem énekelek. Ez veszteség. Valami ostoba
szemérem tart vissza, nem is értem, miből táplálkozik! Azt mondom,
alkalmazkodom, hátha zavarnám őt – de ez nem igaz. Mindketten szeretjük a
zenét. Ő is örülne, ha énekelnék, s nem bánná a gitárt sem, sem a táncot. A
lelkem kívánja a dalt, és kívánja, hogy hangszerré váljon a testem.
Cividale, észak-olasz gyöngyszem |
Két ünnepi
zenénket
(a második személy szerelmes párom, a férjem): Bach János passióját és egy Callas-válogatást Karácsonykor és
Húsvétkor hallgatjuk meg. Bartolit és a többieket bármikor – gyönyörködtetnek,
táplálnak – ők mindennapjaink étkei.
Callas
mindig esendő és fedetlen. Pőrére vetkezett – akárcsak Bartoli, akárcsak minden
istenáldotta művész. Kiszolgáltatott. Callas felfedi a bűnös, szenvedő nőt. Retteg
a leleplezéstől, mégis megmutatja magát. Leleplez engem is. Lásd, a szereteted
nélkül gyenge vagyok, erőtlen vagyok, bűnös vagyok. De„...amikor erőtlen
vagyok, akkor vagyok erős.” (II. Khorinthusi levél) Callas
szűnni nem akaró esengésében – Ugye te is szeretsz engem? – felismerem a magam
könyörgését. Apokalipszis. Félelmetes és gyönyörűséges. Callasban önmagamra
ismerek. Ezért sírok.
Mindig
megbocsátok a „bűnös” Callasnak, ahogy megbocsátottam szegény esendő, vétkes,
szeretetéhes anyámnak, és mindazoknak, akik valaha elárultak és még fognak,
ahogy megbocsátottam végre-valahára magamnak is. Bartoliban
a barbár életörömöt az őszinteség avatja szentté. Callas földi szomjúsága szent
sóvárgás, mert forrása valójában nem földi.
Meghat, ha valaki csak úgy, semmit
sem várva, igazul dicsér, jót ad, engedi, hogy kiáradjon az öröme, aranyderűje,
ha ismeri az érintés nélküli simogatás hasznát.
Talán,
mert annyit nélkülöztem, velem él halálomig a gyermek – tudom, sokatokban éppen
így –, akinek kell a biztatás, mert mindig elvéti, leveri a lécet, és a labda
is elszáll, nem talál kosárba, hogy próbálja még egyszer, sikerülni fog. Csak
bátran! Nem is rossz ez, látod!
Vigasztalhatatlan
vagyok.
Sohasem tudtam belenyugodni a halál értelmetlenségébe. Mert ostoba és
értelmetlen. És pazarló. Még az Istennel is perbe-haragba szálltam emiatt. De
már megbékéltünk. Megidéztem,
akár Jób, és addig faggattam, míg sejteni kezdtem, hogy ha a halál végérvényes
volna az Isten is vigasztalhatatlan volna. Én egy olyan Istent hiszek, aki maga
a szeretet. A szeretet nem teremtett volna semmit örök halálra, szörnyű végre,
végtelen elmúlásra. Tudom, azt a következtetést is le lehet vonni ebből, hogy
Isten nem a teljes szeretet, sőt, semmi köze a szeretethez. Ezt
azonban én meg nem engedem. Elszántan ragaszkodom a szerető Istenhez. Lassan
megvigasztalódom, újra reménykedem, és ahogy veled voltam fájdalmadban, míg
olvastalak, vigaszodban is veled leszek. El kell engednünk őket, rá kell
bíznunk egy szerető Istenre, ahogy majd rá kell bíznunk magunkat is a végső
órán. Az élők felé kell fordulnunk.
A fák szeretetében mindig fellelem a ragaszkodást az élethez, minden élőhöz, a tiszteletet az élet iránt. Az élet lent van és fent van. Mindkét tartomány végtelen. Egyik sincs a másik nélkül, egyiknek sincs értelme a másik nélkül, még akkor sem, ha mindkettő - szellem és anyag - önmagában is létezik. Ha megállok egy fa oltalmában, nekidőlök, és a lombon át nézem az eget, lassan felszívódik a lent, és már fent vagyok végtelen, örök otthonomban.
Ha magam elé nézek, látom, ahogy a gyökerek az engedelmes föld testébe vájnak, beléhatolnak, hogy beszőjék, hogy átéljék és feléljék, mert a föld az otthon, a megmaradás, és a továbbélés lehetősége. A fák ragaszkodnak a földhöz, mely magába fogadja őket, elevenen és holtan is, de tekintetüket mindig az ég felé fordítják. A fák az élet bonyolultságát és egyszerűségét szemléltetik.
Kertünk egy júniusi délutánon |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése