Salzburgi este |
@"Boldogok, akik sírnak, mert ők vigasztalást
nyernek." Ez a Máté idézet kísérte reggelemet, s én újra meg újra
nekieredtem, hogy felfejtsem a mondás valódi értelmét, mely magas,
mint az ég, és mély, mint a legmélyebb mélység, és szélesebb a tengernél, és
hosszabb a leghosszabb útnál. Mégis biztos vagyok benne, hogy egyszer megértem. Talán csak odaát, de feltárul előttem teljes szépségében, igazságában. Most csak töredékei jutnak el hozzám, de azok is vigasztalnak. Az üzenet legfontosabb mondanivalója számomra, hogy
az már önmagában boldogság, hogy tudunk sírni, hogy szívünk képes érezni és
átérezni, együttérezni. Tudunk sírni másokért, másokkal, de néha önmagunk
felett is sírnunk kell. De itt nincs vége, mert a fogékony szív és értelem
értelmezni is képes, s a bölcsesség, a belátás megszüli a vigasztalást. Bármi fenyeget is, bármi riogat, hogy megrabol, végleg meglop, örökre elvesz, ha hiszel a boldogmondás igazában, rá kell jönnöd, az örömre van okod, nem a szomorúságra.
Ne sírj!
Aggodalmaim és fájdalmam,
ma is csak„rókák a szőlőben” tolvajlásukat tűrnöm nem kellene, ki kéne őket űznöm. Uram, adj erőt!
@A tiszta öröm erőt ad, az örömmel teljes, boldog
személy maga örömforrás, melyből a környezet meríthet. A szomorúság, a fájdalom
gyengít, és erőt von el a környezettől. Mégis van „jó szomorúság” és hasznos
„építő fájdalom”. De van ám! Ennek kohójában gyakran emésztő tüzek égnek,
de a művelet végén megjelenhet a salaktól megtisztult érték, a létrehozó és a
közösség hasznára. Tulajdonképpen ekkor ismerszik meg a fájdalom természete,
haszna avagy haszontalansága, értelmes vagy értelmetlen volta. Létrehozott-e
valami értékeset vagy terméke csupán salak.
Fényes elszigeteltségemben, magam szerkesztette
aranybörtönömben igen derűsnek, sőt örömtelinek mutatkoztam sok-sok éven át. S
nem is volt az az öröm éppen talmi. Számos tapasztalatból, megélt, feldolgozott
fájdalomból állt, s nem nélkülözte az emberszeretetet és az empátiát sem.
Azonban mindezt én adagoltam, így hiányzott belőle a spontaneitás, a
szenvedély, a magam teljes átadása, azaz a teljes áldozat.
@Akkor úgy tűnt, az Isten iránti transzcendentális
szerelem tüze eléggé táplálni tudja örömömet, melynél sokan melegedhetnek.
Akkor még nem tudtam, hogy ez a fajta szeretet nem elég sem embernek, sem
Istennek, s nem elég nekem sem. Mégis a
környezetem rászokott erre a könnyű örömre, akár az édes borra, s igényelték,
nem ritkán követelték jelenlétemet. Többször hallottam effélét: Én is olyan
szeretnék lenni, mint a J. Mert te mindig ragyogsz!
Ilyenkor zavarban voltam, talán egy kicsit
szégyelltem is magam, de árnyékszemélyiségem, sötét felebarátom ujjongott: Lám,
lám… Évek teltek úgy, hogy fájdalmaimat magamba zártam, még szívemig sem
engedtem, értelmemből is kilöktem, elrejtettem lelkem legmélyebb bugyraiba.
@Ugyanúgy jártam el a félelmeimmel. Az első
gyakorlatom nyolc éves koromra esett. Azon az éjszakán rémes álmom volt. Egy
hintázó patkányt láttam, aki újra meg újra arcomnak csapódott, s én csak álltam
dermedten, iszonyodva. Mikor nagy nehezen leráztam a szörnyű álom jármát, az
éjszaka közepén nagyanyámhoz indultam védelemért. Fáradt volt és azonnal
visszaparancsolt az ágyamba. Magamra maradtam a rettegéssel.
Ma már azt is tudom, mit jelentett az álom. Könnyű
a gyermek-hinta-patkány kapcsolatot üzenetét felfejteni. Undorító, rémes
lénynek álmodtam magam, hogy szüleimet felmentsem, mert elárultak, elhagytak
bennünket, a lélekveremben magamat vádoltam helyettük.
@A legfélelmesebb az az ember, aki semmitől sem
fél, s a másik, a félelme által kormányzott ember. Ugyanis embervoltuk
alapjaiban veszélyeztetett. A félelemmel, akárcsak a többi árnnyal úgy lehet
elbánni, ha szembe fordulunk velük, sőt, ha szemben haladunk velük. Utóbbiban a
cselekvés ereje átüti a félelem falát. Megint egy bibliai történet jut eszembe.
Jézus a saját hazájában volt a legkevésbé népszerű. Az egyre ismertebb „laza
rabbi” (a jelzős szerkezetet Bodrog Miklóstól csentem), aki tudvalevően az ács
fia, igen hamar kiváltotta a szűkebb környezet ellenszenvét, irigységét, sőt
gyűlöletét. Amikor szolgálata elején názáreti beszéde miatt honfitársai a
szakadék szélére vonszolták, és a mélybe akarták taszítani, egyszerűen átment
közöttük, és otthagyta őket.
@Hát így. Ha átmegyünk rajtuk, legyőztük őket és
megszabadultunk. Úgy tűnik egyik utolsó, tán legnagyobb félelmemmel küzdök
éppen: a szeretet elvesztésének ősfélelemével, pontosabban az elvesztés
lehetőségének félelmével. Azt hittem, hogy már annyiszor átmentem rajta, hogy
nem hathat többé rám. De rájöttem, eddig nem átmentem rajta, hanem tehetetlenül
átestem rajta. Mi akkor a megoldás? Az első taktikám csődöt mondott: ki akartam
zárni az életemből azt a fajta szeretetet, melyben elháríthatatlanul jelen van
az önátadás. Ezt már nem is akarom. Át akarom adni magam, hogy átvehesselek
teljes felelősséggel. Úgy kell győznöm, hogy múltbéli tapasztalataim tanácsát
elvetem, s azt mondom: bár szeretni a legnagyobb kockázat, ezzel együtt csak
így érdemes élni.
@Félelmeim elől Hozzád menekülök, örömödből,
örömünkből erőt merítek, ahhoz a harchoz, amit nekem kell megvívnom. Azt
gondolom, hogy itt a „szembenézek és átmegyek rajta” azt jelenti, hogy
tudomásul veszem, hogy ez egy reális lehetőség, ahogyan a halál lehetősége is
reális, de nem élünk halálfélelemben, ha egészségesek vagyunk. Meg kell
kötöznöm ezt a félelmet, mert nem engedhetem meg, hogy életünk aktív
szereplőjévé váljon. Nem engedhetem meg, hogy örömömet, boldogságomat
megkötözze. Megígérted nekem, hogy visszatérsz hozzám, és mindig visszatérsz,
ha elmész. Hiszek ennek az ígéretnek a betarthatóságában.
@Az ember ugyanis hatalmas kiaknázatlan pszichikus
energiák birtokában van, melyet elsősorban a szeretet – a mások iránt érzett
szeretet – képes mozgósítani. Magamban, s másokban is többször tapasztaltam
ennek működését. Először akkor, amikor huszonévesen öngyilkossági késztetéseim
ellenére az öcsém iránti szeretet életben tartott, majd - igaz, évek alatt -,
meggyógyított. Mert a lélek betegségeiből éppen úgy van gyógyulás, mint a test
betegségeiből. (Ezek egyébként teljesen szét sem választhatók.)
Mivel én
szeretek, s engem is szeretnek, győzelmem bizonyosság.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése