Frau Akárki és családja felidézte
bennem a magam elszánt szeretetküzdelmét, mely elsősorban azért folyt, hogy
engem szeressenek. Meggyőződésem ugyanis, hogy a bánatos és kétségtelenül kövér
német hölgynek és túlsúlyos családjának RTL-en bemutatott fogyókúrája,
heroikus, nyilvánosságot is vállaló küzdelme, nem elsősorban az egészségért,
sokkal inkább a külső szépségért illetve az elismerésért, pontosabban a
társadalmi elfogadásért folyt, s a szeretet és a megbecsültség kétségbeesett
akarásáról tanúskodott. (Meg a hiú reményről, hogy ezek talán valamilyen komoly
erőfeszítés árán megszerezhetők.) Valószínűleg életük egy világító pillanatában
ráébredtek, ha nem igazodnak jobban a ma elfogadott – és elsősorban a média
által diktált szépségeszményhez –, jaj nekik. Félelmük nem alaptalan. De
mielőtt megvizsgálnánk mennyiben jogos a félelmük, félelmünk, meg kell
kísérelnünk felfejteni mit is rejt a szép fogalma, s hogy miért fontos, hogy
értsük – de legalább megpróbáljuk megérteni – ennek a mindannyiunkra ható
fogalomnak a mai tartalmát.
Sohasem volt közömbös az ember a
szépség iránt. A szépség ugyanis eredeti emberi szükséglet – nyilván egyidős az
emberi fajjal –, s nemcsak a szépség élvezete, hanem megteremtése is az. Ezért
végigkíséri az emberi társadalom életét és fejlődését, kihat az egyéni és
közösségi létre egyaránt. (Gondoljunk csak az állítólag vadászmágiát szolgáló,
úgy 20-30 000 éves, Altamírában felfedezett barlangrajzok színeire és
dinamikájára.)
A legtöbben azt állítják, hogy a
szépség sohasem volt abszolút, nagyon is változó, mindig korok és tájak szerint
alakult, sőt szubjektív, tehát kultúra-, környezet- és egyénfüggő. Ha így van,
aligha kerülhetünk közelebb a lényeghez a történeti áttekintéssel, inkább
belezavarodnánk az egymásnak nemritkán ellentmondó sokféleségbe, s valószínűleg
fel is adnánk, mielőtt a megoldásra lelnénk. Én más módon közelítettem a
kérdéshez, mégpedig úgy, hogy ismét Saint-Exupery-t hívtam segítségül, már
idézett állítását, melyet magam is igaznak vélek: „Jól csak a szívével lát az
ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”
Elismerem, hisz magam is
tapasztaltam – s erről tanúsít a történelem is, az emberiség és a vele egyidős
esztétika története – a szépség tartalma változó. Amit azonban az idézett
szerző, s magam is vallok: a szépségnek van állandó eleme is. Utóbbi a szemnek
láthatatlan, mégis, vagy éppen ezért, ez áll a szépség tengelyében, ez adja a
lényegét. Állítom, nincs esztétika etika nélkül, s hogyha gyengül az erkölcsi
aspektus, veszélyben az esztétikai is. Sőt. Bolonddá, veszélyessé, ember és
életellenessé válik az a „szép”, melyet az erkölcs nem határoz meg, nem formál
emberi léptékűvé, tartalmúvá, s így jár a morál is, melyet nem ellenőriz a
józan ész és mindenekelőtt a szeretet. Egyszóval arról remélem meggyőzni
olvasóimat, hogy a szépség nem elsősorban az érzékszervek ügye, sokkal inkább a
szívé és a léleké. De semmit sem ér a tétel bizonyítás nélkül, s mondhatják
olvasóim: összehordok hetet-havat, elméletem csak légből kapott ötletfüzér,
homályos és érthetetlen, minden alapot nélkülöző. Nézzünk ezért néhány példát,
itt és most elsősorban az emberi szépség témaköréből, vegyünk hát sorra
néhányat a szépség betegeiből, méginkább áldozataiból.
A kínaiak nagyjából a 10.
századtól űztek egy rémítő gyakorlatot. A 2-3 éves leánygyermekek lábujjait
elkötötték – a hitelesség kedvéért meg kell jegyeznem, először minden ujjat
eltörtek a nagylábujjon kívül -, hogy meggátolják a láb növekedését. Ha ez a
módszer nem bizonyult elég hatékonynak, a gyermek talpát is bevágták.
Eredetileg azzal a céllal, hogy a nő majdan ne legyen képes egyedül, úgymond ellenőrizetlenül
elhagyni a házat. A gyermektestre méretezett lábak azután örök fájdalomra
kárhoztatva cipelték felnőtt terhüket. Az ennek nyomán kialakult imbolygó
járást a kínai férfiak igen erotikusnak, tehát szépnek találták. A
lábzsugorítást csak 1911-ben tiltották be.
Gyermekkoromban láttam először
valamelyik képes újság oldalain a nyakékszerrel megnyújtott zsiráfnyakat, tán
ugyanott tepsiszerűre nyomorított alsóajkakat, és vállig megnyúlt fülcimpákat,
melyek a méretes ékszerek terhe alatt gyakran kiszakadtak. Gyomrom, szívem
összeszorult a látványtól. Mindezek az afrikai nők szépségét, s nyilvánvalóan
kelendőségét hivattak szolgálni.
De nem kell ily messzire
utaznunk! Európában is találunk példát bőven a szépség áldozataira. Vegyük
például a fűzőt. Ebben a kínzóeszközben, melynek elsődleges célja a férfivágy
feltüzelése, a nő kívánatosabbá tétele, a nők hát- és hasizmai elsorvadtak.
Állítólag sokszor már csak fűzőben voltak képesek egyenesen ülni. Gyakran a
májuk is károsodott, sőt előfordult, hogy a fűző miatt szerveik elmozdultak
normális helyükről – állítja Geoffrey Regan Történelmi baklövések című művében.
Meg kell jegyeznem, hogy a fűző legalább ugyanannyi védőre talál még ma is, mint vádlóra a nagy fűzőperben. A védők az előbbi állításokat koholt vádaknak kiáltják ki, s hazugságnak minden károsító hatást. Én azonban azon a véleményen vagyok, hogy a szabadság jobb, mint a rabság, s testünk éppúgy kívánja azt, mint a lelkünk. Úgyhogy azt mondom a fűzőre is: le vele!
Meg kell jegyeznem, hogy a fűző legalább ugyanannyi védőre talál még ma is, mint vádlóra a nagy fűzőperben. A védők az előbbi állításokat koholt vádaknak kiáltják ki, s hazugságnak minden károsító hatást. Én azonban azon a véleményen vagyok, hogy a szabadság jobb, mint a rabság, s testünk éppúgy kívánja azt, mint a lelkünk. Úgyhogy azt mondom a fűzőre is: le vele!
Nem régen egy brazil modell
haláláról tudósított a média. Ana Carolina Reston állandó fogyókúrái miatt
huszonévesen veszítette életét. Nem ő volt az első anorexiás, akit a
leggondosabb kezeléssel sem tudtak orvosai megmenteni, sem az utolsó.
A táplálkozási zavarok terjednek,
legalább is a világ azon felén, ahol a táplálékhoz jutás nem okoz különösebb
nehézséget. A világ eme részén az emberek jó része, úgy tűnik, túl sokat
foglalkozik az elfogyasztott ételek mennyiségével, ízével és tápértékével. Az
evészavarok lassan népbetegséggé válnak, s azért is rémítők, mert elsősorban a
serdülőkorúakat érintik. A fogyókúrázás csaknem össznépi kényszercselekvésnek
tekinthető. A nyugati társadalmakban ugyanis a karcsúság, méginkább a vékonyság
jelenti ma a szépséget, végső soron a siker lehetőségét. Az utóbbi két
évtizedben egyre több az olyan evési zavar, melynek középpontjában a
súlygyarapodástól való halálos rettegés áll. (A bekezdés Garfinkel és Garner,
1982; Crisp 1981. nyomán)
Ha az okokat keresnénk, a
legkülönfélébb aspektusú tudományos munkák oldalakon át sorolhatnák a
szociális, fiziológiai, pszichológiai és egyéb tényezőket. Ezek közül is
kiemelkedik az a társadalmi nyomás, mely az új szépségeszményt diktálja.
Utóbbit az örökké éhes, bulémiás gazdaság, az ipar és a kereskedelem gerjeszti,
és nem utolsó sorban: a média. A fogyasztóért folytatott harc csatlósa
időközben maga is hatalmi tényezővé vált, mégpedig gazdasági és szellemi téren
egyaránt. Félő, hogy ezek a nagyhatalmak, modern-posztmodern démonokká válnak -
váltak? -, akik öntörvényűen léteznek, s maguk diktálnak. Félő, hogy már csak
azt látjuk, amit látni engednek nekünk. Félő, hogy látásunk végképp megromlik,
de ne higgyük, hogy magunk vétlenek vagyunk ebben. Vétkes a szemünk, és vétkes
a szívünk is. Mindenki részes vagy cinkos a bűnben, társtettes, aki hozzájárul
elfedéséhez. „Mert vétkesek közt cinkos, aki néma” – üzeni Babits a Jónás
könyvében. Mindenki cinkos, aki elfedi a bajt, tagadja a betegséget, így
elodázza, vagy elutasítja a gyógyulás lehetőségét. "Jaj azoknak, kik a rosszat
jónak mondják, a jót rossznak, a keserűt édesnek és az édeset keserűnek" –
kiáltja a világnak Jeremiás próféta Isten és ember igazságát.
Hogy mit kellene tennünk? Azt
hiszem tanácsosnak jó lesz ide a Tao Te King igazsága, forgassuk szívünkben,
hátha táplálékká lesz bennünk:
Aki teste-lelke egységét megőrzi,
azt a kétség nem bontja meg.
Aki természetét szelíddé simítja,
egyszerű, mint az újszülött gyerek.
Aki látását megtisztítja,
elkerüli a tévedéseket.
(Weöres Sándor fordítása)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése