Azt hiszem, semmit sem értett. Aztán egy napon az öcsém elmondta - ó, mennyit készülhetett erre szorongva és ezerszer megrágva a szavakat, a legjobb kifejezéseket keresgélve, és a legkevésbé bántó módot, de mégis, mégis el kellett mondania -, hogy látta őt egy presszóban, hogy egy fiatal nővel volt, hogy szemmel láthatóan összetartoztak... Az öcsém éppen búcsúzott tőlem, Izmirbe indult, hogy behajózzon - talán ő is menekült, bár nem csupán tőlem, hanem tőlem is - , aztán hónapokig távol volt, közel egy évig idegen sós vizeken próbálta feledni az itthoni keserűségét. Biztos, hogy sokáig forgatta elméjében a gondolatot, s latolgatta, hogyan fogadja majd beteg nővére a legközelebbi árulásának hírét. Ő haragudott, ezt éreztem, mert az elfojtott indulat izzott a délután levegőjében, de az aggodalom szenvtelenre hangolta elbeszélését, csendesre, tárgyszerűre.
Nem állt szándékában befolyásolni engem, csak azt akarta, hogy tudjak erről, a rólam is szóló eseményről, esélyt akart adni nekem, azt akarta, hogy lássak, és beavatottként döntsek. Végül neki is döntenie kellett az elhallgatás vagy elmondás mellett, mert el kellett mennie.
![]() |
Gedei Viktória fotómontázsa és részlet egy írásából |
Milyen különös, az elbeszélés nyomban megelevenedett, filmként pergett előttem, pedig Gyuri egyáltalán nem törekedett erre. Mégis láttam őket, a húsz év körüli barna nőt, ahogy hozzá hajol, meg a másik boldog arcát, ahogy átengedi magát az asszonyi figyelemnek és vonzerőnek. Láttam, hogy édes a levegő a remélt közeli örömtől, és hogy ez testi-lelki öröm, csaknem teljes, hogy összeillenek. Még a nő arcát is felrajzolta a képzeletem, a gesztenye vörösében játszó rövid Sassoon-frizurát, a dereka ívét, ahogyan az asztalra dőlt, hogy közelebb kerüljön hozzá, a másikhoz. Valami könnyű piros pólót viselt és farmert. Szép volt.
Sok évvel később egyszer megláttam őket a Keleti-pályaudvaron. Én már a vonaton ültem, ők meg egy érkező szerelvényre vártak a mellettünk lévő vágány elején. Megdöbbentem a hasonlóságon. Szinte minden a hajdani képet igazolta. Különös, de akkor éltem át a nagyobb fájdalmat. Minden kisiklott kapcsolat veszteség. Történetünk hirtelen véget ért. Mint egy filmszakadás. Tulajdonképpen volt még néhány közös képünk, de a néző számára egyértelművé vált, hogy ez a végjáték, és a vak szimultán totális minőségáldozattal hamarosan befejeződik. Sekk és sakk.
Az utolsó képek fölött már megjelent az új szalagcím, mely másik történetet, pontosabban két másik játszmát ígért. Elszakadt a kettős fonál, mit addig, ha riasztóan vékonnyá vásott, úgy-ahogy újra meg újra összefontunk, rémülten, reszkető kézzel belefűztünk egy-egy újabb szálat. Ez az elégtelen, kapkodó kötözgetés még arra sem volt jó, hogy némi időt nyerjünk a megértéshez - jaj, mi is történik tulajdonképpen? - bár a végzetes döntés felelősségét a távolabbi jövőbe odázta. Sajnálatos, de a kapcsolat mibenlétéről többnyire a leginkább érintettek, tudniillik a benne élők tudnak a legkevesebbet. A túl közelről szemlélt dolgok mindig homályosak, átláthatatlanok, kuszák. Ilyenkor csak egy mód adatik a tisztánlátásra. Némileg lehiggadni, egy kicsit távolabb megállni, s onnan megszemlélni a dolgot. Erre csak kevesek képesek, többnyire azok, akik már alaposan megmártóztak a fájdalom kátyúiban, s elég ideig feküdtek a sáros lében, hogy ismereteket gyűjtsenek a legfontosabb dolgokról, többek között a helyes mérték mibenlétéről, a megítélés tudományáról, és nem utolsó sorban az ember esendőségéről és sebezhetőségéről. Ám itt jó szolgálatot tehetne valaki más is, egy harmadik személy, aki szeretettel átitatott felelősséggel elmondja e botorkáló, zavarodott lelkeknek, hogy kívülről, kicsit távolabbról, milyennek is tűnnek a dolgok. Feltéve, persze, ha érdekli őket a valóság, feltéve, ha van bátorságuk a valóság megismeréséhez. Ehhez ugyanis igen nagy bátorságra, elszántságra van szüksége az ember fiának. Nagy ugyanis a tét: rólunk, kapcsolatainkról van szó.
Akiben még bent szorult legalább egy fuvallata a léleknek, az bárminő kapcsolati veszély esetén feltétlenül tapasztalja a jelenlétét. Ha lélek van, az kétségkívül jelez. Valami elkezd ott legbelül fájni, és gyakran fizikai tünetek - szív- és gyomorfájdalom, esetleg láz, amit a lázmérő persze nem jelez, torokszorulás és egyebek, nem sorolom, hiszen mindannyian tapasztaltátok - kísérik a folyamatot. Megjegyzem, ha valaki meg kívánna győződni arról ember-e avagy valamiféle egyéb lény, ne foglalkozzon evolúciós rokonsági viszonyok kutatásával, hanem végezze el bátran a fenti kísérletet, s kétségkívül meggyőződhet besorolási helyéről. Tapasztalataim szerint az önmaguk szőtte hálóba gabalyodottak mégis elsősorban arra vágynak, sokszor eszelős, mindenre elszánt kívánással, hogy a maguk feltevéseit erősítse meg valaki - igen, igazad van, hogy is lehetne másképp -, hogy lehetőleg ugyanazt lássa a kívülálló harmadik, amit ők, s ezért a feltárás helyett, a leplezés, a kendőzés fáradságos feladatát végzik megfeszített erővel. Néha valóban olyan fájdalmas a valóság, hogy minden viselhetőbb a szembenézésnél.
Végül, ha a meztelen tényeket már semmivel sem lehet leplezni, és az elmaradt műtét helyett már csak az amputálás jöhet szóba, jaj, de jól jön akkor egy bűnbak! Talán éppen ezért közismert a pórul járt harmadik esete, aki vérző fejjel távozik a színről, ha volt mersze a fogadatlan, avagy éppenséggel a fogadott prókátort játszani. Egy efféle ősi, ismétlődő tapasztalat, jelentékeny visszatartó erővel bír. Egy afrikai mondás szerint: Aki ki akarja mondani az igazságot, mindenekelőtt tegyen szert egy jó lóra.
De térjünk vissza végre a történethez, melyben éppen ott tartottunk, hogy kiderült, az ifjú férj belefáradt már abba, hogy se vége, se hossza a betegápolót alakítsa, és fényesebb vizekre hajózott. Boldog akart lenni. Megértettem. Ráadásul azt is gondoltam: Az vesse rá az első követ, aki maga nem ugyanezt akarja. Gyötört a bűntudat is, mert sejtettem - mit sejtettem, tudtam! - a boldogságának én voltam, vagyok a legszilárdabb gátja. A lelkiismeret-furdalás vett rá a gyors cselekvésre, vagy a bennem akkumulálódó fájdalom diktálta, jobb, ha elmenekülsz kudarcaid, fájdalmaid színhelyéről? Vagy a titkos tudás, a bennem élő bölcs, melynek forrását akkor még nem ismertem - mely sokéves hallgatás után éppen azidőtájt kezdett ismét szót kapni -, aki mindig tudja, mi a helyes, csak mi nem hallgatunk rá? Talán ez is, az is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése