2013. szeptember 13., péntek

Szemiramisz függőkertje

A tényleges hiány, a nyilvánvaló rossz felismerése, tudomásulvétele, és azt követő azonosítása önmagában ajándék. Ez az első lépés a feloldás, a betöltés irányában, mondhatnánk a rugó, mely az erőtlent kimozdítja. A valóságos hiányról beszélek – nem arról, amit a fogyasztói társadalom torz kínálata gerjeszt –, a valóságos rosszról, mely alapjaiban támadja a létet. Ilyen a szeretethiány, a magány, a félelem, a gyávaság, a közöny és még sok más hasonló ártalom, torzulásai és betegségei a léleknek - mert jelenlétükkel valódi hiányt teremtenek, akadályozzák a betöltést, a személyiség kiteljesedését, az életcél vagy elhívás beteljesítését. Mindezeket csak azért említem, hogy félre ne értsetek, s hogy annak, amit én tényleges hiánynak nevezek és tartok, tartalmát, kiterjedését valamiképpen érzékeltessem.

Szívesen felsorolnám most az ember alapvető jogait is, kontrapunktként, és figyelmetekbe ajánlhatnám, mondjuk az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatát, melynek fókuszában a szociális haladás, s a nagyobb szabadság mellett megvalósítható jobb életfeltételek állnak. Mindezt csak azért, hogy azt mondhassam: ha ezek betöltetnek, az jó, de nem elég. Nem elég! Ha mindaz megvalósulna, amit e becses, s a többi hasonló szándékkal készült okmány nagy nyomatékkal ajánl, ha mindazt betartanánk, s a jog útján szigorún betartatnánk, még mindig a sivatag kellős közepén érezhetnénk magunkat. Még mindig joggal kérdezhetnénk, mondjuk végső óránkon: Csak ennyi, ennyi volt az élet?

Én ezt a banális kérdést anyám halálos ágyán tettem fel először. Hogy a halál és többi nagy ügyünk, miért termi a közhelyeket, nem tudom. Vagy a közhelyek nem is közhelyek? Talán éppen akkor kellene felüvöltenünk, ha közhelyre akadunk, s nyomban belévetni, -vájni, -fúrni magunkat, hogy valamiféle értésre jussunk, mert ha átfúrnánk az ismétlések okozta kimerültség keszonfalát, sikeres koagulációval talán az „ultima materiához”, az örök ifjúság és élet titkához kerülnénk közel.

Hogy sivatagban élek - mert egyszerűen ide születtem, s ezen semmisem változtathat -, valójában igen korán észrevettem, sőt, igen korán bele is törődtem e ténybe. Gyakorlatilag lázadozás nélkül, némi malíciával - úgy kell neked, és úgy kell nekem is, végül is, a fene egye meg, megérdemeljük! Hogy miért? Nézz rám és nézz magadra, méginkább magadba... - és némi melankóliával. Utóbbi a veszélyesebb, mert benne lappang a rejtett halálvágy.

Tudtam hol élek, de sivatagi lidérclelkem sokáig nem vett tudomást kietlenségéről, éhéről, szomjáról. Úgy gondoltam, mivel nincsen más, csupán végtelen forró homokbuckákat szállító lankadatlan szél, fehérre fakult forró ég, és bolyongás víztelen helyeken, akkor a legjobban tesszük, ha elfogadjuk a nincset, a mindennapi a sivárságot, az éhséget és a szomjúságot, az ínséget, no meg a végső semmit. Ha lehullok oda, honnan egykor felmerültem - de kérdezett-e valaki arról, akarom-e, kell-e nekem az öntudat? - végre vége lesz a gyötrő egésznek, a létnek. Igen, ez lesz végső jutalmam. Ha a sivatag az egyetlen valóság, éljünk a kaktuszokhoz, a denevérekhez, a gyíkokhoz, a kengurupatkányhoz, vagy a szamárnyúlhoz hasonlóan - alkalmazkodjunk, váljunk hamisítatlan sivataglakókká. Vándoroljunk a többiekhez csapódva, a hordában, s közben a roppant vonulásban próbáljunk a szélről a közép felé sodródni. Úgy a legbiztonságosabb.
Még nem voltam húsz éves sem, s csupán három hét telt el azóta, hogy hírt kaptam arról, hogy anyám rákos, amikor először lázadtam. Mi, akik úgy véltük, szeretjük őt, naponta vártunk a megváltó halálra, és rettegtük a megváltó halált. Valójában saját haldoklásunkat éltük át. Az ágya mellet tettem fel először a kérdést, és válaszoltam is: ha csupán ennyi az élet, elkezdeni sem érdemes. De mivel a kezdet tekintetében beleszólásunk mondhatni alig van, a folytatásra mondtam nemet: Én nem akarok élni. S hogy meggyőzzem magam, ismételtem újra, meg újra, boldogtalan sámántanonc, akár egy varázsigét, mellyel talán beidézhetem a megváltó véget.

Igen, ezt nevezik a lélek ismerői, mindazok, akik e kijelentés mögé látnak: életfélelemnek. Az életfélelem volt sivatagom egyik állandó lakója, akár a homok, már a kezdetektől, így megszoktam, mint kacska a nyomorék lábát, s tudomást sem vettem róla. Nem vettem észre, hogyan bukdácsolok szorításában, kezemet, torkomat, szívemet el nem engedi, egyetlen percre sem. A sámángyakorlat sikerét bizonyítja, hogy attól fogva, nemcsak hogy nem tágított mellőlem, hanem a megtestesülés útjára is lépett, beszélni kezdett hozzám. Hiszen amikor kimondtam: nem akarok élni, szerződést kötöttem vele, Felhatalmaztam, hogy nekem dolgozzon!

Hallottatok-e már a behívott, felhatalmazott életfélelem szorgalmáról? Ő ugyanis sohasem pihen, a szünnapot hírből sem ismeri, akárcsak nagymestere a sátán, aki hasonló erényekkel dicsekedhet! Kérem, itt senki se gondoljon a patásra, aki szarvakat visel a fején, és kifogástalan kecskeszakállát simogatja zavarában, ha rajtakapják, hogy rosszalkodott. Nem róla van itt szó, kérem, ne tessenek huncutkodni! De nem kívánok reklámot csinálni az elébb megidézettnek, ezért az igazság kedvéért csak annyit jegyzek meg: ha jó energiáink ily szorgalommal serénykednének, istenekké válnánk hamarosan! (Várj még, ne ijedj meg ettől a kijelentéstől! Hátha később még egyet is értesz velem!)
Anyám temetése után furcsamód elhagyott a láz, amely a lélekszakasztó hír óta égetett. Úgy éreztem, negyven fokos legalább, felemészt, mert kisért, akár ébren voltam, akár aludtam. A rettegés kohójába vettettem. A temetés napján a kohó tüze kialudt, de ott maradt a hamu, s lassan mindent beborított. Pedig látszólag, szívósan folytattam sivatagi bolyongásom, de valójában az erőm fogyott. A szerződést megkötöttem, megkezdődött korai haldoklásom.

Álmomban is utaztam. Fapados vonaton zötykölődtem, egyedül a csau-sárgára festett kupéban. Kibámultam az ablakon, s láttam, hogy odakint királydinnyék versenyeznek, a szél sivítva görgeti őket, homokbuckák tornyosulnak, majd elsimulnak, sárgult, szikkadt kukoricatáblát tör, tép miszlikbe a fergeteg. Egy arc bámult be az ablakon, egészen közel hajolt, a szája csaknem az üveget érte. Kitágult szemekkel kutatott a kupéban, ahol nem volt más csak én. Mozgott az ajka, de nem értettem, mit mond. Engem keres? Nekem szól? Hogy észre ne vegyen, behúzódtam az ablak mellé, odatapadtam a faborítású oldalfalhoz. Egy kép volt a falon, sirályok szálltak a víz felett, a sirály rám repült, iszonyodva húztam le a fejem, felemeltem a karomat, hogy elhárítsam az ütődést, de verdesett, belém kapott, én meg sikoltottam, a hangom sirályvijjogás. A tekintete kétségbeesett, segélykérő, az ablakra tapadt arcéhoz hasonló. Ott van-e még? Ott volt. Ujjai kifehéredett ujjbegyekkel karistolták az ablaküveget. Hirtelen párafüggöny lepte el a barnafoltos vonatablakot. Egy apró kéz házat rajzolt a párába, vonatot, kunkorodó füsttel. Gyuri, te vagy? A pára lecsapódott, lecsurgott, akár a könny a maszatos gyermekarcon, eltűnt a ház, a vonat. De a nő még mindig ott van! Jaj, mindjárt lezuhan! Menj, menj el innen, nincs itt, akit te keresel, meghalt régen! Halott vagy te is, hiába tiltakozol! Rájöttem vétkedre! Halott vagy!

A vonat csikorogva fékezett, lassított. Jaj, csak meg ne álljon, mert akkor bejön, leül mellém, elmondja gyötrelmes vágyát, üzenetét. Rettegtem. A vonat állt, miért nem indul már? Füleltem. Észrevettem, hogy az előttem lévő padon műanyagba tekert hosszú csomag fekszik. Ki tette ezt ide? Kié ez? Mi lehet benne? Ez nem az enyém! Felszállt valaki közben? Nem vettem észre. Valami fagyott dolog. Közelebb hajoltam. Akár az imént az ablakon, a pára lecsapódott a műanyag zsák oldalán, s szaporodó, vékony csíkokat erezett a csomag oldalára, az erek összefolytak, patakokká, folyókká szélesedtek. A zsákban valami megmozdult, szabadulni akart burkából a fogoly. Csak bámultam erőlködését, sem érte, sem ellene nem tettem. Azt akartam kiáltani: nem, nem, nem! Vigye ezt ki innen valaki! De képtelen voltam megmozdulni, és kiáltani is képtelen.

A csomag tartalma nem mozdult, apokalipszisem rettenettel teli órája mégis folytatódott, az álló időben lassan lelepleződtem. Először a hosszú sötétszőke haj tűnt fel, sima koponyámon a szabályos választék, aztán anyám orrát formázó, enyhén hajlított orrom, azt mondták arisztokratikus, én gyűlöltem, mert pisze orrot szerettem volna mindig, babaszépet. Aztán a fül finom rajzolata, és a halánték.
Ha kiolvad, mindenki látni fogja szégyenem. Meg kell szabadulnom tőle. 


Egy napon, amikor már éhem és szomjam csaknem elviselhetetlenné vált – de még mindig nem ismertem fel hiányom –, megjelent előttem egy csodás kert képe. Ma sem értem, hogyan tudtam elképzelni azt a kertet, hiszen azelőtt, még hasonlót sem láttam. Talán fentről szállt alá? Mint egy menyasszony, felékesítve, égi vőlegény számára... Napokig (vagy évekig) lebegett előttem a horizonton. Szemirámisz függőkertje a sivatag közepén éppen úgy boldogított engem, mint Amüthiszt, Nabukodonozor boldogtalan, honvágytól beteg feleségét. Hogy milyen volt az a kert? Lombos, virágzó fák és cserjék által borított pompás hegy a síkság közepén, benne gazdagon faragott márványoszlopokra kúszott a dús virágú klemátisz, és a trombitavirág folyondárként ölelte a ciprusokat. Leánderek és magnóliák burjánzó bokrai bujálkodtak a napfényben, kínálták magukat, s tavasszal a teltvirágú jezsámen illatozott. E rafinált parfüm titokzatos cseppjeiben ott lebegett a halhatatlan öröm. Az illatfelhőben kábult, boldog madarak énekeltek szakadatlan, s számtalan szökőkút ragyogó vize csalogatta felhevült testüket és torkukat, ha a szerelmes éneknek vége szakadt, mert egymásra találtak.

Bár a fagyos éjszakák gyakran átrajzolták vagy eltüntették e pompás kert képét, újra meg újra előbukkant, s én erőmet összeszedve elindultam a kert felé. Sok-sok éven át azzal hitegettem magam, hogy a szomjúságom felrajzolta délibáb valóság, s egyszer elérhetem.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése