2013. november 20., szerda

A gyermekkor vége - Kamuflázs 2.

A reggeleket sohasem szerettem. Álom és ébrenlét határán visszakívánkoztam a boldog öntudatlanságba, így minden egyes alkalommal keményen és keservesen meg kellett küzdenem az ébredés, felébredés minden egyes mozzanatával. Keményen és keservesen, sőt haraggal, mert, hogy nincs más választásom. A harag nőttön nőtt, terjedt bennem, észrevétlenül, akár a rák,  s nem is sejtettem, hogy gyilkosom lehet egyszer, talán nem is sokára. De ha sejtettem is volna! Olyan mélyen gyökerezett, olyan erőteljesen nőtt, növekedett, nyolc éves korom tájára hajszálgyökerei már behálóztak, nedveimből táplálkoztak, tüdőmből lélegeztek, csaknem felemésztettek.

Mindannyian engem néztek, így minden rezdülésemre vigyáznom kellett. Csak résnyire nyitottam ki a szememet, hogy legalább én ne lássam őket, s bizonytalan járással, kábultságot színlelve tartottam a terített asztal felé. Lassan kihúztam a kopott tonettszéket, ráültem a sarkára, csak úgy féloldalasan, mint aki várja, hogy megintsék, ülj már le rendesen, de senki sem szólt. Icu az asztal közepén álló alumínium fazék felé nyúlt, óvatosan leemelte a a fedelét, a kakaó barna illata felszállt, és a forró tejé, mámorító elegyet alkottak, de én más illatot éreztem, az elmúlás, a rothadás édeskés bűzét. Minden eltávolodott tőlem egy időre. Mennyire? Magam sem tudom. Bizonyára csak másodpercek teltek el, vagy csupán egyetlen másodperc vagy annak része, nekem azonban hosszúnak, múlhatatlannak tűnt az idő töredéke. Különös volt, hogy így, távolabbról, mert mintha egy kar felemelt volna egészen a felettünk lógó villanyvezeték hámló szigeteléséig, a légypiszokkal pettyezett, poros villanykörtéig, olyan élesen láttam mindent, az agyonmosott damaszt évtizedes halvány foltjait, Dédi stoppolásának elütő színű sárgás szálait, ahogy beleszövődtek az elvékonyodott kelmébe, és Icu eres, agyondolgozott kezét, ahogy felemeli az alpakka merőkanalat, hogy belemerítse a barna lébe. Milyen öreg a keze! Milyen rémisztően öreg! Láttam, a hiányzó kisujja helyén a hiába mozduló csonkot, hogy a többinek segítsen. Dédi apró kontyát is láttam, a vakító fehér szálak alól kitűnő szemérmetlen rózsaszín fejbőrt, és láttam az öcsém éhségét, igen, és éreztem is a gyomrában támadt kívánságot, hogy mohón rácsapjon a kenyérre, beleharapjon és fuldokolva nyelje, és hatalmas kortyokban ihassa végre a forró kakaót.

Sötét elkülönültségemnek, melyben olyan tisztán láttam mindent, valami döbbenetes, és megszégyenítő esemény vetett véget, amire senki, én magam sem számítottam. Csak arra emlékszem, hogy ismét az asztalnál ülök, vagyis dehogy, megpróbálok felállni, felemelkedem, ráhajolok a kopott rózsákkal beszőtt damasztra, és mustárszínű keserű-savanyú lé spriccel belőlem, végiglövellve a reggelizőasztalon. Csend, aztán üvöltve sírni kezdek, és rohanok, ki,  el innen, nem tudom hová, csak messze, minél messzebb, tőlük és mindenkitől, valahová, ahol senki nincs és talán én sem vagyok.

Reszkető kézzel feltéptem az ajtót, kirohantam a mohamarta, feketére-zöldre kopott, vén orgonabokrokkal szegélyezett teraszra, aztán ki a kertbe, és tovább, mert a reggeli kert is megcsapott,  olyan friss volt, őszinte és hideg. Elfutottam a cseresznyefa lombja alatt, a földig érő ágak felé kaptam, mint egy cséphadaróval, úgy kaszáltam a karjaimmal, úgy hadakoztam velük. A kertvégi szőlőben bukdácsoltam aztán a homokbuckák között, a karók éles kardjaiba kapaszkodtam, tavalyi királydinnye akaszkodott belém, sikoltva téptem ki a lábamból. Alig láttam a könnytől, és az arcomra ragadt piszoktól. Aztán nem mehettem már tovább, megállított a szőlő végi szögesdrót, a mély árok partján nőtt bozótos, azon túl a műút végtelen szürke szalagja, amelyről nem tudtam, honnan s merre is tart valójában. Leroskadtam a nedves homokra.


Nem fordultam hátra a zajra. Már néhány perce hallottam Icu kétségbeesett, egyre közeledő szólongatását, de nem válaszolhattam, neki kellett rám találnia. Ez nem történhetett másként. Ha mégsem érne ide... akkor át kellene törnöm a szögesdrót karikába kunkorodott rozsdás hálóján, véresre kellene karistolnom magamat, le kellene csusszannom a sárga homok parton, végül meg kellene várnom odalent egy száguldó járművet és aztán... Tudtam, hogy hamarosan meg fogja érinteni a vállamat, mégis megremegtem az érintésére, s majdnem lecsaptam daccal. Alig értettem a nyugtató szavait, hogy ez bármikor előfordulhat bárkivel, az  izgalom, a fáradság, az új dolgok, hogy egyszer Gyuri is, és az apám, amikor még kisfiú volt, és végül, hogy mindenki engem vár, meg hogy ugyan mi történt, semmi, semmi az ég adta világon, csak én ne legyek beteg, de mindenki azt reméli, csak egy kis múló rosszullét, egy kis gyomorrontás. Dédi nem gondolta azt komolyan, hogy kellett-e ez nekünk. Hogy nem volt-e enélkül is elég bajunk... Ezt mondta volna? Nem úgy értette.


Egyre kétségbeesettebben, egyre hangosabban, kapkodva beszélt, mert én is egyre hangosabban, már-már üvöltve sírtam, s úgy tűnt, semmivel sem tud véget vetni a fájdalmamnak, aminek a szerkezetéről, mélységéről már-már sejteni kezdett valamit. Aztán mintha elvágták volna, hirtelen csend lett. Mindketten beelfáradtunk. Én a keserűségembe, ő a hiábavaló vigasztalásba. 

A műúton furcsa, feltűnő autó közeledett, ami egy időre felszakította  a minket burkoló szürke köpenyt, fekete kabrió, lélegzetelállítóan elegáns, csupa fény és csillogás, mintha most gördült volna ki egy autószalonból. Sohasem láttam azelőtt hasonlót. Csak suhant, mintha nem is az úton, hanem valamivel afelett siklott volna, alig hallható hang kísérte. Fentről jól láttuk a csau színű bőr kárpitot, s szinte éreztem az ujjbegyeimen a simaságát, a puha rugalmasságát, egy villanásnyira felragyogtak a műszerfal titokzatos körablakocskái, aztán eltűnt a csodaautó, elvitte utasait, egy középkorú öltönyös férfit, és egy napszemüveges, selyemkendős nőt. Nem voltak valószerű alakok, s nem tűnt a jármű sem annak, később azt gondoltam, talán nem is léteztek, csupán egy villanásnyi időre beleláthattunk egy rajtunk kívüli térbe és időbe, egy nélkülünk létező másik világba. Miért éppen itt és most, ki tudja! De mégsem lehetett látomás, mert Icu megszólalt: - Egek ura! Bárcsak az öcséd is láthatta volna! De majd elmeséljük neki - tette hozzá reménykedően.
Nem válaszoltam. Nehezen akadozva formálta az egyszerű mondat szavait, mint aki már sejti a választ és fél is tőle.

- Mi bánt ennyire tulajdonképpen?

Eleinte arra gondoltam, erre a kérdésére soha sem fogok felelni, történjék bármi. Mégsem így történt. Idegen hang kiáltotta, megrettentem, ki szólt:

- Az, hogy meg fogsz halni.

Fuldokoltam a dühtől. Jó lett volna megütni. Erősen, hogy fájjon neki. Azt kívántam, bárcsak megbüntethetném a halandóságáért, az árulásáért. Azért, hogy egyszer el fog hagyni, hogy cserbenhagy engem, itt hagy egyedül, pedig azt ígérte... Ma már sejtem, mi minden fordult meg akkor a fejében. Ma már ismerem a kínját, de akkor csak vártam. Irgalom nélküli elszántsággal. Nem engedhettem el e válasz nélkül. Mégpedig az egyetlen jó válasz nélkül. És nem hazudhatott. Semmiképpen nem. Azzal mindent végleg elrontott volna. A könyörtelen tényre nem lehet hazugsággal felelni. Csak az igazság olthatja ki a fegyverét.

Nem tudom, úgy történt-e, vagy csak én éreztem úgy, hogy elhúzódik tőlem kissé, de lehet, hogy én mozdultam csupán odébb, ahogy később is én, én távolodtam tőle rezdülésről rezdülésnyire, mozdulatról mozdulatra, apró alig érzékelhető lépésről lépésre, mindig  távolabb. Várakoztunk. Mindketten. Körülfogtak a reggel hangjai. Már nem volt túl korán, talán kilenc óra körül járhatott az idő. Miután a csodaautó beleolvadt a távol lebegő szürkeségébe, jó ideig egyetlen jármű sem haladt el alattunk. A csendet alig karcolta valami,  csak a fű finom rezdülései, a fák alig érzékelhető zizzenései, a rejtőzködő élet titkos hangjainak láthatatlan szövedéke kötött össze bennünket és minden élőt.

- Igen. De nem gondolok rá. Csak az élőkre gondolok. Rátok. Tudod, hogy az anyám, a dédi, hány éves? Idén lesz nyolcvanhárom. Szinte hihetetlen. Mégsem gondolok a halálára. Soha. S nem fogok ezután sem. Nem adom oda a halálnak. Én nem. Elveheti tőlem, de én nem adom oda. Érted, miről beszélek?

Akkor szorosan magához ölelt. Szorított, hogy csaknem felkiáltottam, mert ijesztő volt az ölelés ereje, csaknem beleroppantam, mégsem akartam, hogy véget érjen. Sokára eleresztett mégis. - Ha dédit kérdezted volna... - Egy kicsit felnevetett. - Ő persze mást mondott volna. Inkább őt kellett volna kérdezned. Ő azt mondja, nincs halál. Csak örök élet van. Hogy olyanok vagyunk, mint a pillangó. Ha egyszer itt az idő, s bábburkunk szűknek bizonyul, levetjük, s mi kiszállunk belőle. Hogy ennyi az egész, nem kéne félni tőle. Hát én nem tudom, hogy így van-e. Nehezen hiszem el, de próbálom. Mert van érv bőven emellett is. Hiszen az élet olyan sokrétű, olyan titokzatos! Számtalan formája létezik az életnek, és mindennek, mindennek, megszámlálhatatlan formája és árnyalata - felfoghatatlan a létezés sokszínűsége. Felfoghatatlan.

Sokáig hallgattunk megint, s én próbáltam megérteni, s belefogódzni a még érthetetlenbe.
- Hm. Az öcsédnek látnia kellett volna azt a csodaautót. Délután, ebéd után kijövünk ide újra. Leülünk és várakozunk. Ki tudja, hátha visszafelé is erre jön! És akkor... És ha nem, hát jön majd egy másik! De jönni fog, én majdnem biztos vagyok benne! Jönnie kell! Gyuri tudni fogja a márkát, nem kétséges! Nagy szakértő, majd meglátod. De nemcsak a márkát az évjáratot is. Persze a teherautókat is, meg a vonatokat. Ajjaj! De az az igazság, hogy én is sejtem. Egy Porsche volt! Az ám! Nem hittem, hogy valaha látok még egy Porschét. Mert, hogy eddig csak egyetlen egyszer láttam ilyen csodaautót, sőt, még ültem is benne. Bizony. A Mayer Pipi-é volt az az autó. A Pipi egy aranyos semmirekellő, de az apjának bankja volt. Pipi! Hallatlan! Így nevezni egy felnőtt férfit! Szentséges ég! Hát nem mulatságos? Ugye, az? De gyere életem, menjünk! Már biztosan azt hiszik, valami ért minket! Gyere! Majd bent mesélek még a Pipiről, ha akarod.

Különös, hogy bár nem néztem rá, mégis tisztán láttam könyörgő tekintetét. De nem kegyelmeztem, s ahogy akkor, később se, szinte sohasem, ha így nézett rám. Úgysem segíthettem, úgysem adhattam volna semmit. Koldus voltam. Mert úgy éreztem, ahogy a ház felé lépdeltünk, ahogy a sűrűsödő csenden át vonszoltuk magunkat, hogy elveszítettem az utolsót, ami még az enyém volt. Sok-sok évvel később értettem meg mi volt az. Sok-sok évvel később. Talán csak tegnap, vagy épp ma reggel, hogy az a végzetes mondat volt az utolsó őszinte, alakoskodás, álcázás nélküli, bátor mondatom.

Azzal a mondattal, nyolc évesen véget ért a gyermekkorom.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése