2013. november 12., kedd

A hold és két csillaga... - Ruzsás pallagon villő 2.

A gimnázium két emeletes tömbépülete, akár egy élére fektetett tégla, egyszerre csak kinőtt a tavasszal még szántóföldből. Nem néztünk fel az épületre, a jövő héttől úgyis naponta idejárunk, akkor majd fontos lesz, akkor majd megtelik elevenséggel. Valahol váratlanul kinyílt egy ablak, s az üvegek csattanása először a halántékomat ütötte meg, majd az állkapcsom feszült meg, végül elérte a dobhártyámat is, eltalált, mint egy jól irányított lövedék. Nem néztem fel mindjárt, hátha kizárhatom a tudatomból, s akkor megtörik, eloszlik, akár a nemlét. Nem így történt. Hasított a hang, szavakká formálódott, felsebezte a hallójáratomat, áthatolt a finom membránon:

– Vegye ki! Nem hallja? Vegye ki a füléből azt a szörnyűséget!

Az ablakok csörömpölve kihullottak a keretükből, odvas lyukak tátongtak, csupán egyetlen maradt ép, onnan hajolt ki a nő, harminc körüli, aranykeretes szemüveg az orrán, fekete rövid haj, idétlen bubifrizura keretezte jelentéktelen arc. Megálltunk. A barna valamit motyogott: csókolom tanárnő, vagy valami effélét. Én csak bámultam rá, értetlenül és kétségbeesetten, találgattam: mit akarhat tőlem, s hogyan ismerhetett meg, hiszen mindössze egyetlen egyszer találkoztunk. A nyakam fájni kezdett, dideregtem. Rémült kócsag a vadász puskája előtt. Jó lett volna elbújni, eltűnni, visszaforgatni az idő kerekét, ott maradni az orgonasövény védelmében, hagyni, hadd menjen útjára ez a kettő, akkor nem állnék itt. A vijjogás erősödött. Odafent eltökélték, hogy véget vetnek boldog szökellésemnek, lépteimet az általuk szabott, új rendhez igazítják.

– Vegye ki azt az ordenáré klipszet a füléből! Azonnal.

Remegő kézzel nyúltam a fülemhez, kitéptem a fekete-fehér op-art bizsut, szorongattam a markomban, égette a tenyeremet. Az ablak becsukódott. Vége, vége. Átvágtunk a faluba vivő betonúton, s egy akarattal fordultunk a temetődülőre. Távol, minél távolabb az élőktől.

– A temető után elérjük a csatornakanyart. Igaz? Azt mondják, a víz hemzseg a sneciktől. – Izgalom vibrált a hangjában. - Egy pillanatra behunytam égő szemem. Jó hang. Eleven, meleg. Máris van mélysége, pedig még nincs túl a mutáláson. Sóhajtottam, de csak úgy, hogy meg ne hallják.

– Ühüm. De nem hoztunk horgászbotot.

– Kár.



Az utat kétoldalt sűrű akácos keretezte, mögötte letermett szántóföldek soroltak. A bokrok alján nyárégette fűcsomók, szamártövis, csenkesz hajolt az utunkba. Az erre járó szekerek mély árkot vájtak a sárga homokba. Ők mentek elöl, én mögöttük, de nem bántam. Itthon voltam. Ismertem a határt, pontosan tudtam, melyik dűlő, merre visz, mikor érjük el a temetőt, s utána, tán egy félórányi járásra megnyílik a turjános. Minden fűszálát ismerem, a madarakat a nevükön szólítottam. Arrafelé a nedves rétek lerázzák a magasabban fekvő, száraz, löszös buckák élettelen szorítását, megtelnek tobzódó viziélettel. Az az én birtokom, ahol a szálkás pajzsika, a tőzegpáfrány meg a békaliliom nő. Ott királynő vagyok. Vizililiom, villő! Ott levetkezem majd, meztelenre vetkezem, de nem szégyellem magam, mert virágoskertemből ruhát kanyarítok magamra, a legszebbet, amit szem valaha látott. Hússzínű ujjaskosborral fedem domborodó melleimet, ritka pókbangóból lesz a fátylam, szibériai nősziromból, nádi boglárkából az uszályom. Ledobom a pántos kék szandált is, mezítláb szökdécselek, a páfrányok ívén szökellek, a hajam úszik utánam. Vállj meg kërëszt, vállj meg, a ruzsás pallagon. Villő, villő. Hagy fonjam be sárhajam, hagy vegyem rám gyócsingem. Villő, villő. Ezek semmit se tudnak királyságomról. Csak a csatornában rajzó halacskákról tudnak. Na de semmit sem fognak ma! Semmit. A kőrises égerláperdő kiveti őket, ha én úgy akarom.

A szőke ingerülten rántott egyet a kormányon, s a kék bicikli engedelmesen visszaugrott a vájatba. Hajdani snecizésekről folyt a szó, hogyan háborgatták tákolt horgászbotjaikkal a csatornák, erecskék vizeit, hogy ebihalakat üldöztek és arasznyi keszegeket, réti csíkot zsákmányoltak. Gyomorforgató megvetéssel hallgattam a történeteket. Néha mégis közbevetettem egy-egy elismerő szót, semmitmondó közbeszólásokkal jeleztem, hogy én is, én is ott vagyok és figyelek – az jó lehetett..., pirospaprikában és lisztben szokták megforgatni..., mi is fogtunk egyszer az öcsémmel... –, hogy felkarcoljam valamiképpen a kirekesztettség kérges héját. A szorongás vészlámpája azonban valamikor kigyulladt, s egyfolytában világított. 

A temető mellett elfogytak a történetek, s akkor megint érezni lehetett a rövid időre elhagyott izgalom illatát. Amikor a szőke végre megszólalt fátyolos-rekedtes hangja megbicsaklott, s lángba borult az arca, mint a díszmenetben botló katonának: – Ide, ide bemegyünk? 

A barna hőkölten nézett rá: – Miért mennénk? – Ingerültség volt a hangjában és aggodalom. Amaz dadogott valamit egy kriptatörés izgalmairól, szétszórt csontokról meg kincsekről, miket rég elloptak, de nem volt kétség, hogy mindez ürügy csupán, csak arra szolgál, hogy elrejtőzzünk, mi hárman, még inkább ketten. Eddig én voltam a holdjuk, most egy új konstelláció volt formálódóban, melyben nappá akart válni, az én napommá, s várta, hogy a másik, a föld, szakadjon le végre, tűnjék el a horizontunkon, mert ideje lejárt. Kezdődjék az új holdfázis, melyben a nap és a hold egy egyenesben, és a dagálykúp a legmagasabbra hág, s kezdődjék a félelmes, eszelősen kívánt áradás. Ettől a hiú reménységtől megkeseredett a számban a nyál. Jó lett volna kiköpni, bele az arcába, aztán átélni, hogy a másik végre megérti és mellém áll.

Egyszer különöset álmodtam. Ebben a temetőben jártam-e vagy másutt, ki tudja, de a halottasház éppúgy egy dombocskán állt, s kúp alakú tetejével, a mellette égig nyúló ciprusokkal éppúgy védelmezte a benne bízó holtak nyugalmát, mint emez itt. Alatta engedelmes fejfák, kopjafák, málló kövek, meg büszke újak, száraz és eleven koszorúk, szél szaggatta, elmosódott, írott szalagok, barnult arannyal, pántlikák, szaggatott szavakkal. Az egyiket a hajamba fonta a szél, belecsomózta, nem tudtam kitépni, és akkor feltűnt a fehér ló. Vágtatott, körözött a sírok között, felfutott a halottasházig, s onnan lefelé, a sörénye lobogott, egyre közelebb dobogott el mellettem, a szívem is arra a ritmusra kezdett ütni, engedett a patadobogásnak. Éreztem a lihegését, a forró fujtatását, majd a nedves orrát az arcomon, elaléltam az izgalomtól. Közelebb, közelebb! Verítékben ébredtem.

Csak álltunk szótlanul, s a mély csendben olyan erősen hallottam a fehér ló patadobogását, hogy szerettem volna a fülemre szorítani a tenyeremet. Elég, elég! Ránéztem inkább, egyenesen a szemébe, hogy elvágjam és újrakössem történetünk fonalát, s akkor megláttam, hogy a kék írisz feketéllik, az ínhártya eltűnt, a szembogár szinte kitölti, a tekintete akár az álombéli lóé. Mindent egyszerre láttam akkor élesen, mindhármunkat, ahogyan ott állunk a temető mellett, nagy mozdulatlanságban, egymáshoz kötözött feszülésben. Akár a sas, szárnyaltam felettünk, s lenéztem erre a háromra, s még onnan fentről is megláttam a szája szegletén az apró rángást, amit a másik megint nem vett észre – miért, miért nem? – , mert a távolt fürkészte rosszkedvű nyugtalanul. Még egyszer sem nézett rám, egyetlen egyszer sem. Mert hogy nem szólt, azt nem bántam. A csendjét kívántam, a beszéde, ha nem is hozzám szólt, zavart.  barna arcél – a finom aranyló pihékkel – meg a kerek koponya vonzásába majdnem beletántorodtam. A két tenyerembe fognám, gyengéden, alig érintve, mint egy újszülött fejét, simogatnám, alig illetném a számmal azt a pontot, ahol a haj csigavonalat formál. Ott makacsul égnek áll majd egy fürt, ha egyszer megnő a még sörtehaj.

– A csatornához készültünk. Nem?

– Minek… minek menjünk addig! – válaszolt a szőke leplezetlen rosszkedvvel. - Lekéssük a vonatot.

– Melyik vonatot? Azt mondtad, ráérsz…

– Ráérek, de… még átmehetnénk délután Tatárszentgyörgyre…


– Én nem megyek. – Lehajolt, letépett egy sárgult fűszálat, rágni kezdte: - Úgy volt, hogy a csatornához megyünk. – Akkor nézett rám először, csupán egy villanásnyi időre, mint aki vár valamit, egy jelet, egy szót, de máris elkapta rólam a tekintetét, zavartan, mint aki megbánta azt az egyetlen pillantást is. – Hát jó – rántott egyet a vállán – akkor forduljunk vissza.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése