Holnap hajnalban
Amikor a nap sugara feltöri és átnyilall a halálos
homályon,
szememre addig nem jön álom, ébren várakozom a
csíralétben,
sárban, iszapban formálódom, az odalentben
reszketek –
és átjár a bizonyosság: holnap, hajnalban
megszületek.
Feszül, pattan az élet húrja, de megragadom,
áthatolok nyákon, sáron, iszapmorajlástól nem
rémülök
száz év homály a múltba hull, a tiszta ég himnusz
zeng,
én fölkelek, nincs mi visszatartson
holnap hajnalban, végre megszületek!
Ha csónakoddal, épp napkeltekor kihajózol
hogy megmerülj, elhagyod merészen a kemény
partokat,
és lágy vízben oldódik a kelő nappal, csobban a
lapát,
a víz fölé hajolva megláthatod kibomló első
szirmomat.
Kék leszek talán, mélykék, de lehet hogy piros,
mint eleven hús, mint serkenő vér, nem tudom még,
vagy kábítón illatos,
mint Szaugandhika, a Himalája lánya.
mint Szaugandhika, a Himalája lánya.
Kérlek, érints meg akkor engem,
mert érintésed kell, hogy érezzem, értsem:
Te vagy és én is vagyok.
A lótuszvirág a vizek, a teremtés, a
világmindenség és a lélek jelképe, az élet születése, a sötét mélyben rejtőző
csíra kibontakozása, félistenek születési helye, örök élet, lelki fejlődés. A
Himalája hegység, a világ tartó pillére nem más, mint a világlótusz szára és
magtokja; az egyes világrészek pedig úgy veszik körül, mint a lótuszvirág
szirmai. Magvait és gyökerét megeszik, gyökeréből liszt készül. Csodatevő
orvosság és gyógyító erejű étel.
A lótuszvirágnak ezer neve és fajtája van: "Némelyik kék volt, némelyik piros, volt amelyik éjszaka nyílt, a másik nappal, az indívara pedig este." (SB 4.24.21) A szaugandhika csak a Himalájában él, és annak köszönheti a nevét, hogy különösen illatos. De bármilyen színű vagy illatú, a sárból és iszapból születve is megőrzi tisztaságát. Baktay Ervin írja: "Ahogyan a lótusz a sötét víz mélyén, a fekete iszapban gyökerezik, s onnan növekedik fel, átküzdve magát a homályon, hogy végül a tiszta verőfénybe emelkedjék, ugyanígy ered az emberi élet is a sűrű és sötét anyagból, s ugyanúgy kell felküzdenie magét a homályból a világosságra, a megismerés erejével." (India művészete, 5. fejezet).
A lótuszvirágnak ezer neve és fajtája van: "Némelyik kék volt, némelyik piros, volt amelyik éjszaka nyílt, a másik nappal, az indívara pedig este." (SB 4.24.21) A szaugandhika csak a Himalájában él, és annak köszönheti a nevét, hogy különösen illatos. De bármilyen színű vagy illatú, a sárból és iszapból születve is megőrzi tisztaságát. Baktay Ervin írja: "Ahogyan a lótusz a sötét víz mélyén, a fekete iszapban gyökerezik, s onnan növekedik fel, átküzdve magát a homályon, hogy végül a tiszta verőfénybe emelkedjék, ugyanígy ered az emberi élet is a sűrű és sötét anyagból, s ugyanúgy kell felküzdenie magét a homályból a világosságra, a megismerés erejével." (India művészete, 5. fejezet).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése