2013. november 12., kedd

Akkoriban minden a szerelemről szólt... - Ruzsás pallagon villő 1.



Ki ez már megint? – kérdezem, s közelebb hajolok az idegenhez. Az imént rég elporladt anyám hunyorgó szemét hazudta a fürdőszobai tükör – látok én szemüveg nélkül is – éppen így nézett rám, elutasítón, menj már, ne firtass, hagyj engem tekintettel. Kerek foltot törlök a párába, abban meg a nagyanyám keserű szája biggyed, aztán meg más, idegen arcok tűnnek fel, mind engem bámul, kíméletlen kíváncsisággal, pedig nem is ismerem őket. Talán álmodtam velük valamikor. Dühvel kenem az arcom, masszírozom, tépem, felhúzom a bőrt, felrángatom a szemem mellett, mandulaszemmel meredek megváltozott ábrázatomba. Szemceruzával kontúrt rajzolok, satírozok, el- és lefedek, ami nincs, az próbálom megfesteni, ami van, eltüntetni. Vesztett reménnyel szemlélem az eredményt. Mást, mást, mást mutatsz, nem engem, önfejű dög! Lekapcsolom a sminklámpát, hogy a mennyezetről szórt sápadt fényben bizonytalanul, elmosódott kontúrokkal, előtűnjék végre az én arcom is.

Csoda. A félhomály fénnyel telik meg újra. Ismeretlen forrásból ered, pásztája eltávolítja hazug képmásomat, eloszlik, benne fénnyé oldódom magam is, hullámmá és anyagiság előtti térré válok. Csak egyetlen pillanatra, az idő időtlen – vagy idő előtti – egységére, de ez éppen elég ahhoz, hogy túllépjek az itt és most-on, hogy átlépjek a valóságba.
A falak elválnak egymástól, a vakolat kötése olvad, akár a vaj, a téglapanelek testetlen mészfehér pillék, fényes repüléssel szállnak felfelé, a zománcozott kád karomlábai riadtan kapaszkodnak, a törölközők körülötte verdesnek, széles szárnycsapásokkal követik. A zuhanyfülke függönye feszülő vitorla, gyorsan távolik, akár egy légibusz. A csempék egyenként leválnak a falakról, s ék alakba rendeződve észak-kelet felé veszik útjukat. Az idő sirokkója felemelte a mosdószekrényt is, kifordította, kiürítette, letépte a fogasról a ruhákat. A sötétkék fürdőköpeny a fehérbe kapaszkodva keringőzni kezd, aztán egymáshoz simulva tűnnek el a szemem elől. A tükör marad legutoljára, előttem lebeg, mórikálja magát, mint aki menne is, maradna is, s benne-vele remeg-lebeg tiszta képmásom, hajdani gyermekarcom. Gyermeki? Nem, inkább kamasz. Kiskamasz. Egy-két pattanás már csúfítja az egyébként makulátlan bőrt, mely fénnyel telített, akár egy kifordított kagyló. Nem fogja a nap, a gyöngyházragyogás mindig ellenáll.

- Menj tükör, te is, nekem is mennem kell!

Jó volt szállni. Az elrugaszkodás pillanatába újraéltem mindazt, ami addig történt. Megértettem, hogy minden értem történt és én is a mindenségért történtem.


Tudjátok-e, hogy minden, minden a szerelemről szólt? Persze, ha a szerelemre úgy gondolsz, mint mohó vágyra, éhségre, mely arra bíztat, ragadj meg, eméssz fel egy másikat, hogy te boldogabb légy, akkor nem érthetsz engem. A szerelem... az egészen más. Mindig erről írtam, és ezután is csak erről fogok írni. Hogy megértsétek, hogy megértsem. Ez a legfontosabb. Még akkor is, ha a szavaknak tulajdonképpen nincs is valódi értelmük. Olyanok, mint a segédvonalak. Végül, ha már kész a mű, kitöröljük őket.
Egy barna fejnél, a leggömbölyűbb golyófejnél kell kezdenem, melyet sohasem érinthettem, pedig annyira vágytam rá. Egy golyófej nem nevetséges. Különösen nem az, amikor a finom sörtehaj már annyira kinőtt, hogy az áttűnő fejbőrt alig lehet felfedezni alatta. Akkor már nem szúr, csak valami rugalmas, csiklandós érzés a tenyeredben, amitől a vidámság és a gyengédség átjárja az egész testedet, meg a kívánság, hogy még, még, még, s csak miatta nem folytatod. Mert bár a fej még nem mozdul, érzed a tiltakozás finom rezdüléseit, ezért abbahagyod a golyó simogatását, pedig olyan jó volna mindkét kezeddel magadhoz ölelni, mint egy labdát, mert meleg, simulékony, engedelmes, mint a megszelídített élet.

A fél tízessel jöttek. Napközben négy-öt vonat állt meg nálunk, de az évek múlásában is állandó ismétlődés – a menetrend sem változott sokáig – nem tudta kiölni az érkezés-indulás katartikus élményét. Jó volt látni, amikor a 424-es berobajlott – Pestről jött vagy Kecskemét felől – jó volt várni, míg lepergette utasait, s befogadta a menni vágyókat, s jó volt látni, amikor újra elindult, hatalmas fújtatásokkal, kétséget sem hagyva afelől, hogy eléri célját. Maga volt a megbízhatóság, maga volt az örök. Aznap délelőtt őket hozta. A magas, karcsú szőkét, meg a barátját, a tömzsi, kis feketét. 

Ziháltam, a szívem elhagyta ritmusát, s valami zavarosat pergetett. Mindjárt azután jött a forróság, az arcom kigyulladt, s arra gondoltam, jó, hogy senki sem lát. Az érkezők kipattantak a vagonokból, s szanaszét gurultak, mint a borsószemek, a falu felé indultak gyalogosan vagy biciklin kerekeztek tovább. Csak az a kettő maradt, ők maradtak hátra. Talán meg is álltak egy pillanatra, miután leszálltak komótosan, férfiasan, miközben sóváran gondoltak a csikkre, amire most rágyújthatnának, hogy igazoltan múlassák a gonosz időt, mely tudomást sem vesz szándékaikról. Bizonyára lopva egy pillantást is vetettek függönytelen ablakunkra, de csak úgy, hogy a másik észre ne vegye.

Honnan tudtam mindezt? Mert mindezt már láttam, még mielőtt észrevettem volna őket, kristálytiszta belső látással. Honnan szivárgott ki ez a mindentudás, a még nem látott biztos tudása? Honnan tudtam, hogy a lemaradók engem várnak, s hogy bennük is él a bizonyosság: nem hiába? Az elvadult orgonasövény mögé léptem, hogy meg ne lássanak. Hadd várjanak! Kínozni akartam őket, büntetni mindazért, amit, értem, miattam, ellenem terveztek, s mindazért, amit nem terveztek, s még nem is kívántak. Ellenségem mind a kettő. Mert ketten voltak, ketten, párban jöttek, egymáshoz tapadt társulásban. Hülye kölykök, dedósok. Kicsapott belőlem a gyűlölet, perzselt, s csaknem elnyomta az előbbi állati örömöt, izgalmat, de csak fellobbant, s kiégett mindjárt.

A terv mindenekelőtt. A pontos terv, a minden ízében kidolgozott. Az első lépéstől az utolsóig, mint a legzseniálisabb sakkjátszmában, ahol a megnyitás után már el is dőlt minden. Az első lépéstől az utolsóig. Mindent magában kell foglalnia. Hirtelen, indokolatlan távozásomtól a végső pillanatig, amikor ismét itt állok a vén orgonasövény áthatolhatatlan falának védelmében, fáradtan az átélt izgalmaktól, a megváltoztathatatlan megtörtént végzetes nyomása alatt.Miközben a kék pántos szandált csatoltam, zaklatottságom csillapodott, a megkönnyebbülés erővel töltött meg. Mintha egy abroncs pattant volna le a koponyámról. A baby-dollt, a baby-dollt! Finom rózsaszín szalaggal szegett a mell fölött. Alig domborodik. Nem baj, jobb is így. De a szoknya rövid, nagyon rövid. Na és! Egy kislány miért ne hordhatna rövidet? A kardigánt odakint gombócban belegyűrtem a szatyorba. A kapu előtt csíptettem fel az op-árt fülbevalót. Fekete-fehér műanyag klipsz. Kegyetlenül szorított, legszívesebben azonnal kitéptem volna, de tűrtem, pedig tudtam, hogy másnapra nedvezni fog a fülcimpám, kivörösödik, ég, a bőr lehámlik róla. Nem számít. Így tökéletes az egész. A hajam a fülem mögé igazítottam, s felpattantam a kék kerékpáromra. Akár a szandálom, éppoly kék, égszínkék. Kék, kék, égszínkék pántos szandálok tapossák a pedálokat. Jaj, ne siess annyira, nem szabad! Hiszen már befordultak a sarkon, eltűntek, nem is látom őket! Talán hiába minden, már felszívta őket a távolság, elillantak, mint egy hajnali álom, hiába kapok utánuk. Még az is kiderülhet, hogy nem is ők voltak. Összetévesztettem őket valakikkel. Jaj, siess, siess! Állva tapostam a pedált, előredőlt derékkal hajtottam, s egyszerre ott voltak előttem, mintegy varázsütésre, a magas karcsú szőke, meg a tömzsi fekete, két katona, egymáshoz igazított lépésritmussal, váll a vállhoz, arccal előre, egy indulattal, egy izgalommal, ugyanazon rejtett nyugtalansággal és reménységgel.

Le kellett szállnom a kerékpárról, mert a lábam remegett, a vádlim görcsölt. A kezem a szatyrot kutatta, jaj, csak nem hagytam otthon a pénztárcát, akkor fordulhatnék vissza, nem megvan, csak alulra került, és itt a zsebkendő is, letörlöm az izzadtságot az arcomról. Meg kell nyugodnom kissé. Hiszen csupán véletlen, hogy éppen most arrafelé tartok, hogy éppen az imént derült ki...Véletlen.


Gedei Viktória fotómontázsa

– Majd én tolom. – Ahogy melléjük értem, nyúlt a kormány felé. A szőke rántására a kék kerékpár engedelmesen csatlakozott a menethez, de engem elválasztott a szövetségesektől. Azt hittem maguk közé engednek, de nem változott a menetformáció. A szőke egyszer már odáig bátorodott, hogy meglátogatott minket, sőt, velünk jött a strandra, így megrontotta ritka örömömet. Ott állt a medence partján, bronz testtel, aranyló hajjal, s csak arra várt, hogy a megfelelő pillanatban ívelt testtel fejest ugorjon, lehetőleg minél közelebb hozzám, kíméletlen gejzírt, vízkorbácsot lövellve mindenkire. Úgy állt ott, mint egy megelevenedett Johnny Weismüller, minden idők legcsodálatosabb Tarzanja – így a nagynéném – s ebben minden benne volt. Mert Johnny-ról a régiek tudták, hogy a lélegzetelállító sport és filmkarrier mellett, ráadásul, még életmentő is volt. Egyszóval érdemes a figyelemre.

Hogy e kéretlen kortesbeszéd minek volt köszönhető, ma sem értem. Talán valóban a hajdani sztárt idéző figura puhította meg nevelőanyám szívét, de az is lehet, hogy észrevehetetlen ellenszenvemet, daróc visszautasításomat akarta csillapítani. A bőrrepesztő gyermeki kegyetlenséget, amit a kamasz közeledése belőlem kiváltott. Mert gyermek voltam még akkor, a nővé válás előtti végső pillanatban, s az is akartam maradni. Ne még! Ezt üzentem a felhevült sihedernek, és mindenkinek, a bennem készülődő változásoknak is: Ne még! Csakhogy az eltökélt rajongóban formálódó hím - a megtestesülés utolsó előtti feszült pillanatában - nem vett tudomást erről az üzenetről. Ahogy a felkorbácsolt hormonok diktálták, felém csörtetett, én meg riadtan hátráltam, karmoltam, fújtam, sarokba szorítottan.

Biztos kézzel vezette a kerékpáromat. Nem nézett rám, sem a másikra, csupán előre, az aszfaltozott járdára - mintha ő, egyedül ő volna a felelős mindazért, ami ezután következik, mintha az előttünk álló dolgok irányítása éppoly egyszerű, és magától értetődő volna, mint a bicikli kormányzása. Tudtam, hogy a szeme sarkából lát, és méginkább érez engem, de ezzel mit sem törődtem, pimasz állhatatossággal, vizsgálgattam. A nyári barnaság már kissé megkopott, de a haj még mindig búzaszőke, s a profil egy árnyalattal ismét több férfiasságot mutat, mint a nyáron, zavarba ejtően többet, igen. Talán az orra megnőtt egy kissé. Egyenes orr, finom cimpákkal – ismertem el kelletlenül –, de egyre nagyobb. Igenis, nőtt az orra. S mintha valami apró mitesszer is csúfítaná, az orrcimpa fölötti ívben.

A jobb szélen haladó barnára látszólag ügyet sem vetettem. Hallgattam és mosolyálarcot öltöttem, hogy a feszült várakozást elrejtsem előlük, mások elől, magam elől. Csak úgy ingathatom meg, taposhatom el a vezér látszólagos biztonságát, csak úgy verhetek éket közéjük, ha semmit sem fedek fel abból, ami odabent dörömböl. Pedig jó lett volna makacs markát lefejteni a kormányról, ellökni őt, a helyére állni, úgy menni tovább a másikkal zavartalan boldogságban. Gyöngyözött bennem a tehetetlenség mérge, de semmit sem mutattam növekvő rosszkedvemből.


Lám, egy halványpiros foltocska terjeng az arccsontján. Mégsem olyan erős és eltökélt, mint azt a kormányt markoló kifehéredett ököl hirdeti. Majdnem férfikéz. Bár nem az a fajta, melynek szépségétől elhomályosodik a tekintetem, s a szám csordulásig telik édes nyállal. Durva munkáskéz formálódik inkább, kissé vaskos ujjvégekkel, s rövid körömággyal. Az árulkodó piros folt a gyengeségét jelzi, a szűkölő kamaszt. A jel biztos, hamarosan elkövetkező győzelmemet, a boldog véget vetítette előre, a játszma közelgő befejezését, melyben minden – bár még a mikéntet nem sejtem – az én kedvem szerint alakul. Jól van akkor. A kék szandálok szinte szökellnek, egy-kettő, egy-kettő, az izmok és inak húrként feszülnek, akár egy nimfa az olajfák alatt, a bokám feletti pánt kissé bevág, de nincs idő megállni, kijjebb engedni, nincs idő, ebbe a ritmusba nem fér bele a szünet, mert elrontaná az események feszes, újra örömteli gördülését. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése