2013. november 19., kedd

Vetítő – mozi, mozi, mozeráj ...4. Negyedik kisfilm



Január elől jár, a nyomában február... március szántóvető... A homlokomat a légypiszokkal pöttyözött hideg ablaküveghez szorítottam, ráleheltem, sebesen dörgöltem a kardigánom mandzsettájával a párás foltot. Egyetlen szobánk két nagy ablaka a gondozatlan előkertre nézett. Elburjánzott jukkák deres csavarodó dárdái a térfoglaló mahónia felé döfködtek, pedig a borostyán volt az igazi ellenség, buján beszőtt minden talpalatnyi helyet. A romos drótkerítést orgonasövény támasztotta, ki ne dőljön, avarral borított tövét vizsgálgattam, hátha megpillantok egy üde zöld foltot, egy parányi levélkét vagy rügykezdeményt.
Szállingózni kezdett a hó. Március szántóvető... Behunytam a szemem, és éreztem a felengedő föld illatát, mélyen beszívtam a korai nedvek párolgását, a tavaly elhullott bomló növények, állatok tetemeinek mandulaillatát, amint felgőzölögnek, előtörnek a felengedő föld repedéseiből, a csírázás, a friss serkenő fű, a rügyek édes-sós zamatát. Kábultan álltam, homlokom az üvegen, csak percek múltán vettem észre a szürkére kopott svájcisapka koponyát borító legfelső harmadát, amint bizonytalanul billeg a kapu korhadt lécei fölött. Az alatta tib-láboló lyukas barna dorkókról felismertem: – A Benárik Pisti – szóltam hátra – megyek, beengedem.

–  A Pisti? Alighanem jön a gyerek a WC-ét reparálni. Vasárnap a mozi után megbeszéltem vele. De csak ha jó lesz az idő. Abban maradtunk. Most meg hideg van, túl hideg van ehhez. Ugye, Anya? Ne engedjem a gyereket?

– Ne engedd! Isten ments! Hideg van. A konyhában reggelre befagyott a vödör. Mit mondott a rádió, hány fok van? Az a gyerek köhög odakint? Azt hallom? Csak nem tbc-és ez is, mint az apja? – Keresztet vetett, s aggodalmasan nézett fölfelé: – Még valamelyik elkapja tőle!

A Benárik gyerek nagy zajjal sokáig csuszatolta odakint a szakadt gyékény lábtörlőt, mire a nagynéném aggodalmasan kiszólt: Jó lesz már, csak gyere! Az öcsém meg dühöngeni kezdett, hogy ő akarta a budit megreparálni, senki se tudja azt megcsinálni, csakis ő. Már kezdte összegyűjteni a hozzávalót, deszkákat gyűjtött az állomásról, meg szögeket egyenesített ki, mennyit dolgozott vele. Hozta is a fémdobozát, mutatta a gyűjteményét. Szentségelt, hogy ő ezt a munkát senkinek át nem adja. Ért hozzá, mindenhez ért, jobban, mint a Benárik Pisti. Követelte, hogy a Pistit azonnal küldjük haza, ha nem, ő mindenre képes, világgá megy, s hasonlók. Akkorra már bent volt a Benárik gyerek, a svájcit lekapta a fejéről, az orra folyt, mint máskor, udvariasan megtörölte a kabátja ujjába. Lesütött szemmel állt, hiába biztattuk, hogy üljön le, csak rázta a fejét, mindjárt hozzá is akart kezdeni. A lécek, meg a drót, meg minden, ami kell, odakint van a biciklin, csak azt hadd tolja be, el ne lopják.

A nagynéném bíztatta, üljön már le, főznek egy jó teát, még egy kis zsíros kenyeret is ken, de a Pisti hárította, hogy ő kezdi máris. Azt tetszett mondani, sürgős. De hideg van, még megfagy odakint. Ráér az még a jövő héten is. Akkorra hátha megenyhül. Hogyhogy ráér?  Nem ér az rá semmiképpen. Ő most ér rá, nagyon elfoglalt. Sorolta, hogy hová hívták, miért, meg a munkákat, amit eddig megelégedésre végzett faluszerte, meg a tanyavilágban. Végre a Pisti kibökte, hogy az a pénz a másnapi mozira kell. A kisasszony nénivel meg is állapodtak – igaz-e? – még a múlt vasárnap, amikor az a film ment, amibe állandóan kornyikáltak. – A Trubadúr. Csodálatos volt. Verdi: A trubadúr. – Az hát. Ahogy a kisasszony néni mondja. Nem volt azért az rossz, csak ne énekeltek volna, ha kellett, ha nem. A Hegyen völgyön, az kutyás film, tetszik tudni, csak vasárnap megy – azt mondja a mozis Gyula –, viszik tovább. Holnap? Holnap. Megnézzük mi is. Feltétlenül. A Dédi aggodalmaskodott. De még megfázik ez a gyerek. Ne engedd Icukám! Azt nem venném a lelkemre. Hideg van? Na és ha hideg van! Ő még sohase fázott. Az ő lábán még nem volt csizma. El tetszik-e hinni? Ez a dorkó a Palitól maradt. Aki tavaly meghalt. Nyugodjék békében. Jó ez még. Nyáron kivágja az orrát. Zokni? Látszott, hogy köpni akart, de időben meggondolta magát. Kapkodva beszélt, egyik lábáról a másikra állva, a svájcit hengerré gyúrta közben, senkire se nézve válaszolgatott, inkább a padlót fürkészte, meg néha a szeme sarkából az ellenfelet, az öcsémet. Végül könyörgőre fogta. Hiszen megegyeztek! Nem emlékszik a kisasszony? Múlt vasárnap... s újra sorolta mindazt, amit már elmondott, de egyre halkabban, a mondatok között egyre nagyobb szünetekkel.
Idefele olyan könnyű volt az út, nem lakik ő messze, öt kilométer, mi az neki, tekert derekasan, nem is fázott, mert biztos volt a sikerben, hogy hamarosan hazafelé biciklizik a keresetével, amit tőle senki el nem vesz. Ki is találta hová dugja, hogy az anyja vagy valamelyik testvére meg ne találja.

– Hát, jól van akkor. De a teát meg kell előbb inni, Pistike!

Az öcsém erre megint támadásba lendült, tőle szokatlan ravaszsággal. Lehet, hogy a Pistinek tüdőgyulladása van. Mert hogy igen köhög. Meg zihál. Süket, aki nem hallja. Beteg gyerek feküdjön ágyba, ne dolgozzon. Dédi könnyezni kezdett. Látod, a fiúnak micsoda szíve van! Én mindig mondom. Látod, példát mutat mindannyiunknak. Gyere ide Gyurikám, hadd csókoljalak meg! Az öcsém kelletlenül odatartotta a feje búbját, a Dédi meg áhitattal megcsókolta. A Benárik gyerek egy ideig álldogált még, a fapadló réseit pásztázta eltökélten, mintha onnan jöhetne a segítség. Az orrával már nem törődött. Nem is tudom, hallott-e valamit a Dédi, az Icu meg az öcsém között zajló beszélgetésből, mert a végén azt kérdezte megint, betolhatja-e a biciklit, az Icu meg kérlelte, hogy ne haragudjon, lesz itt még más javítanivaló is, szólni fog feltétlenül. Közben a vállánál fogva terelgette kifelé.

Nem értettem, honnan ered, hová lövell a dühöm, csak azt éreztem, hogy nagy erővel, hatalmas ívben beterít mindannyiunkat. Úgy tettem, mint aki olvas, de a szemgolyóm lüktetett, fájt, a sorok összekuszálódtak, a betűhangyák céltalan, kusza köríveket írtak le a papíron, elmosódott szürke csíkokat hagytak maguk után. Gyűlöltem őket, magamat. A gyűlöletem forró volt, kegyetlen és szennyes. Soha azelőtt nem éreztem hasonlót. Durva szavakkal telt meg a szám, mocskos kifejezésekkel, szörnyű káromlásokkal, trágárságokkal. Olyanokkal, amilyeneket az állomás részeg fuvarosaitól sem hallhattam soha. Megvesztem? Megszállt egy őrült lélek? Megrémültem attól, ami bentről rám támadt... és rájuk. Nem értettem. Végül is mi történt? Semmi sem történt. Megőrültem. Csak annyi. Senki sem vette észre. Ez a lényeg. Titok. Eltemetem... mint a többit. A szennyes titkaimat. Azok egyedül az enyémek. Titoktemető vagyok. Megpróbáltam olvasni. A megvadult hangyákat sorokká, értelmes szavakká rendezni.

Megvetendőn szerelmes önnönmagába az, aki szégyenkezés nélkül tud magáról írni. Egy a mentségem csupán: nem azért írok, amiért mindenki más - vagyis nem azért, hogy az olvasó megdicsérjen. Mi hajt mégis, hogy szóról szóra följegyezzem mindazt, ami tavaly óta történt? Belső lelki szükség visz rá: annyira megrendítettek a történtek. Csak az eseményeket írom le, erőnek erejével tartózkodom minden mellékestől és legfőképpen az irodalmi fogásoktól; az irodalmár harminc esztendeig ír, és a végén maga sem tudja, minek írt annyi ideig. Én nem vagyok író, nem is akarok író lenni, illetlennek, aljasnak tartanám, ha az irodalmi vásárra vinném lelkem tartalmát, érzelmeim tetszetős leírását.

Fogcsikorgató önuralommal legalább háromszor elolvastam ezeket a sorokat, de egyetlen szó sem jutott el hozzám, csak sokkal később, sokkal, sokkal később, úgy harminc év múlva. Mégis Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij segített valahogy visszatérni őrületemből, hisztériámból – egy őrült másik őrült iránti téren és időn túli vonzalma és segítsége? – és legalább nagyjából megállapítanom, mennyi idő telhetett el azután, hogy a Benárik gyerek kifordult az ajtón. Hallottam Icu távolodó magyarázkodását, a kapu csukódását, ahogy kattan a zár, a biciklilánc nyikorgó erőfeszítését, az elhaló ugató köhögést, majd hamarosan, talán tíz perc múlva, egy sziréna erősödő vijjogását. Mennyi idő telhetett el, mire végre felengedett bennem a fojtogató gyűlölet?

Vijj, ijj, ijj. A műút vagy a vasút közelében a sziréna mindig ugyanazt jelentette. Dédi és Icu egymásra néztek, aztán nyomban minket keresett a tekintetük, ez a kettő, merre lehet, Dédi imádkozni kezdett, Icu beérte egy Jaj, Istenemmel. Vijj, vijj, vijj.
Magamba zártan ültem sokáig, alig ért el tudatomig a vijjogás, ami máskor nyomban felidézte a műúton történt szörnyű karambolokat, melyekre összefutott a környék, borzongva és zaklatottan, cirkuszra és a vérre éhesen. Régebben én is szaladtam, igyekeztem közel kerülni a rémséghez, amennyire csak lehetett jól lakatni morbid kíváncsiságomat. Nem emlékszem, mikor  hunyt ki végleg, mikor vette át helyét az undor, meg a szorongás, mikortól nem vágytam többé látni a műút mellett fekvő letakart tetemeket, lesni, hátha a papírt felemeli a szemérmetlen szél, felfedi a roncs kocsik közelében fekvő a roncs testek gyalázatát. Hányinger kerülgetett az aszfaltot szennyező alvadt vér savanykás szagától. Az öcsém ment egyedül: Ugyan nézd már meg, mi történt! Biciklire pattant, szemében sóvárság, a halál közelségének pállott gerjedelme, ami az én pillantásomat is beszennyezte nemrég.

Azt beszélik, nem szenvedett. Telibe találta a Csepel. Egy D344-es, mondta az öcsém. Mehetett vagy hetvennel. A sofőr nem tehetett róla. A Pisti a kereszteződésnél nekibiciklizett. Pedig dudált, azt mondják, de a gyerek, mint aki, se lát, se hall. Nem nézett körül, csak átvágott. Mint tavaly a Botlik Józsi. De az részeg volt. A kukoricaföldön találták meg a testét. Vagy 15 méterre a műúttól. Fejjel belezuhant a kazalba. Amikor kihúzták, reménykedtek, hogy még él, hogy talán felfogta a góré... A sofőr még mindig sír. Jajgat. Pedig a Pistit már el is vitték. Csak a rendőrök vannak még ott. Már a tömeg is széled. Csak a Koncsik Teri van még ott. Ő mesélte. Na, ne sírj már anya! Még rosszul leszel. Jaj, de nagyon nehéz a szívem nekem is. Csak nem én vagyok a hibás? Mert nem engedtem, hogy nekiálljon a budinak. Ha engedtem volna... Dehogy vagy te hibás, Icukám, hogy mondhatsz ilyet? A lány meg hová tűnt? Nem láttad, Gyurikám? Menj, keresd meg a nővéredet, kisfiam. Talán még nem is tudja, mi történt. Dehogynem. Az előbb ment ki. Jaj, hová mehetett, nem szólt egy szót sem! Menj, kisfiam! Ne kéresd magad! Olyan érzékeny az a lány! Istenem, Istenem! Érzékeny a nyavalyát! Nincs annak lelke, én mondom! Szegény szülei! El tudod képzelni, mit éreznek azok most? Én beleőrülnék, az biztos. Nem élném túl, ha valamelyiknek baja esne! Te, Icu, ezek tán nem is bánják! Van ott elég gyerek? Hányan is vannak? Hatan? Az apjuk tbc-és, a szegény anyjuk meg... talán a gyerekek is, ki tudja. Ez is hogy köhögött szegény. A meztelen lába, a lyukas dorkóban. Láttad? Istenem Atyám! De mozira azért jutott neki... Nem is értem... Tudod, hogy szegény Pistike nem hagyott ki egyetlen filmet sem? Mindig ott volt, mindegy mit adtak. A hármason. Vasárnap.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése