2013. november 19., kedd

Vetítő – mozi, mozi, mozeráj ... 3. Harmadik kisfilm


Felhördültünk, amikor szakadt. Pedig már előre jelezte, tapintatosan figyelmeztetett az elkövetkező traumára, furcsán kattogott, kriksz-krakszokat rajzolt Akszinya fényes homlokára, Grigoríj Meljehov szép kalmük arcán már egy ideje foltok terjengtek, fehér pörsenések az állán, akár a lepra. Pedig olyan tüzes volt Akszinya, olyan forró, hogy sistergett tőle a levegő, a fekete-fehér kockák megteltek színekkel, karmazsin, alvadt vér színe, a mohazöld rékli gyöngyház gombjai pattannak, a váll puha kagylórózsaszín a lecsusszant ingváll alatt.

– Grisa, drága szívem...
– Mit akarsz?
– Már csak kilenc napunk van...

Izzott a fűtetlen terem, párállott a végzetes szerelemtől. Ordasi Erzsike néni még egyszer megkötötte állán a kendőt, forró, szoros csomóra, aztán nem mozdult többé senki. Akkor történt a szakadás. Csalódott moraj, és néhány szégyenkező, megkönnyebbült sóhaj hallatszott. Én nem is bántam valójában, még tovább tart legalább. A kitárt ajtókon át beáradt a levegő, a fénypászmában aranypor hullott az ismerős arcokra, az asszonyok fojtott hangon trécselni kezdtek, a suhancok galacsint dobáltak, huzakodtak. Behunytam a szemem. Továbbálmodtam Grigorij meg Akszinya életét, tovább költöttem az imént megszakadt fülledt párbeszédet, tovább a magam és a mások életét, melyek akár az enyémek is lehettek volna. Azzal vigasztalódtam, hogy még semmi sincs veszve. Eddig még mindig újra kezdődött mindig, kattogott, kerregett, berregett, pergett, forgott, sercegett, s ha néha szakadt is, mégis forgott tovább.
Képek.
Utánakapok, a kar után, mely tovább forgat, vetít. Lassabban, lassabban! Csukott szemmel bámulom az életem, az ő életét, a mi életüket. A szemgolyóm ég, lüktet. Vakon nézem, hunyorogva, váladékozó szemmel, bandzsán, erőlködve. Rájöttem, hogy rosszul látok. Mióta nem látok tisztán? Órák, napok, hetek vagy hónapok óta? És a vaksötétben töltött évek? Hol voltatok akkor? Árnyékok voltatok? Ha a sötétség rideg zajaiban, zizzenéseiben, egérzörgésében, szúpercegésében felétek tapogatóztam, soha mást nem markoltam csak magamat. Véresre karmoltam magamat mindig magányomban, heg sose gyógyult be, var sose esett le. Nagy nyitott seb voltam, váladékozó. Ezért adtam fel a keresést. De ti is feladtátok. Ne tagadjátok!

Nem is igaz. Egyszer megértettem, megéreztem mégis valamit. Valami fontosat. Ami talán gyógyít. De erről még nem beszélhetek. ..


Februári reggeleken egyre később gyújtott be, még ha lilára fagyva jött is be a reggeli budi után.  Huh, huh – csak ennyi jelezte, hogy nem enged, még mindig nem enged ez a büdös tél. Dédi se szólt, csak ránézett azzal a „szegény, még belehal végül ebbe a tetves faluba” nézéssel, „még megöli, és akkor mi lesz velünk”. Mindig így mondta: ez a tetves falu. Ebben benne volt minden, beléfoglaltatott gyalázatos magárahagyatottságunk, számkivetettségünk távol a fővárostól, mindentől, ami kultúra. A tetves falun, meg a vályogpalotán, alkalmi menedékünkön – vajon innen is mikor kell menekülnünk? – töltötte ki minden haragját, és bezzeg a Riadó utcában... Sokatmondó csend követte mindig a Riadó utca említését.

– Anya! Csinálni kell valamit, ahogy egy kicsit kienged. Már félek ráülni. Előbb vagy utóbb beszakad. Egészen el van korhadva az ülőke is. – Jaj, nekem! A gyerekeket ne engedd ki!  Az öcsém felmordult, hogy ő nem szarik vödörbe, szó se lehet róla. Dédi dühödten rendre utasította a szarik miatt, ami csak olaj volt a tűzre.

Nem panaszkodtunk a hideg miatt. Csak a reggeli kötelező tisztálkodás zajlott egyre sebesebben, a télvízi mosakodási ceremónia zajos prüszkölés a lavór fölött, siettünk meglocsolni magunkat, itt meg amott, ahol nagyon muszáj volt, de egyikük se szólt ránk. Majd a hétvégi fürdés, lemossa, amit le kell, addig ki lehet bírni valahogy! Akkor behozzuk a teknőt – Icukám, csak nem repedt? Nem folyik, ugye? A dugót tekerd körbe jól a ronggyal! –, bádog fazekakban zubog a víz, a gőz a repedezett mennyezet alatt gomolyog, a pára lecsapódik a sublóton, rajzolni lehet rá, sebesen belemaszatolunk egymás alkotásaiba, az ábrák lefolynak.  – Akár a Széchenyiben – mondja a Dédi, és ránctalan almaarca pirul, visszatér a szeme kéksége, az apró fehér konty a feje búbján keményen, harciasan áll. Amikor a kis vaskályha elkezd bunogni, így mondjuk, bunogni, eléguggoltunk, vörös, tüzelő arccal rakjuk, még, még, félszemmel őket lessük, mikor szólnak, hogy elég, spórolni kell a tüzelővel, kitartson valahogy. Akkor a csikó körül meleg van legalább, és a fürdés után melegített lepedőkbe burkolózunk.


Egymás előtt tisztálkodunk, először a lány, aztán a fiú, aztán a Dédi, végül az Icu. Mindenki mezítelenre vetkezett, senki sem takargatta magát, mégsem láttam pőreségüket. Csupán akkor, amikor kamaszodó öcsém, első szőrszálai megjelenésének örömét mindenáron meg akarta velünk osztani. Sorra járt minket szemérmetlen-ártatlanul, két ujja közé csippentve férfivoltának kétségtelen jeleit, és követelte, hogy nézzük meg. A változásokról attól kezdve folyamatosan beszámolt, hiába volt az ellenkezés. Ezt is megszoktuk. Éppen úgy, ahogy megszoktuk a kesztyűs téli napokat, hogy a leckét is a tízujjúban írjuk, gémberedett ujjakkal az erőltetett tollfogástól. Mintha öröktől úgy lett volna.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése